Takaveto-Caddy · Volkswagen Caddy MK1 '80

GTi.Artikkelit

Kun tör­mä­sin en­sim­mäis­tä ker­taa Yo­u­Tu­bes­sa DKfilm­sin ka­na­val­la Ras­mus Back­lun­diin, vai­kut­ti mies erit­täin haus­kal­ta tyy­pil­tä. Sit­tem­min, kun Tal­li­tou­ril­la en­sim­mäi­sen ker­ran ta­pa­sin Ras­muk­sen, huo­ma­sin ol­lee­ni 100 % oi­ke­as­sa – vas­tas­sa oli erit­täin haus­ka suo­men­ruot­sa­lai­nen hah­mo. Vii­me tal­ve­na Ras­mus ra­ken­si yk­kös­ko­rin Cad­dys­ta ta­ka­ve­toi­sen ja on­nis­tu­nees­ti myös muu­tos­kat­sas­ti koko pa­ke­tin. Tämä on haus­ka han­ke, jon­ka esit­te­le­mi­nen on ilo myös al­le­kir­joit­ta­neel­le!

PI­KA­FAK­TAT

Kone: M54B30

Eri­kois­ta: Ta­ka­ve­toi­suus kil­pien vä­lis­sä

Teho: 230 hv / 300 Nm

Au­to esi­tel­ty GTi-Ma­ga­zi­nen nu­me­ros­sa 01 / 2023 · Ku­vat: & Teks­ti: Mat­ti Tir­ro­nen @ku­vaa­ma­sa

Sa­mas­sa Yo­u­Tu­bes­sa Ras­muk­sen vi­de­oi­den kans­sa on myös pyö­ri­nyt pät­kiä ruot­sa­lai­ses­ta VW Cad­dys­ta, jon­ka pel­lin al­ta löy­tyy 1JZ-moot­to­ri. It­se­kin tätä au­toa olen ihail­lut ja it­se­kin olen jos­kus sa­laa haa­veil­lut sa­man­tyy­li­ses­tä kon­sep­tis­ta – oli­han en­sim­mäi­nen har­ras­te­au­to­ni ni­me­no­maan MK1 Cad­dy.

Ras­mus oli näh­nyt sa­mat vi­de­ot ja ins­pi­roi­tu­nut sa­mal­la ta­val­la niis­tä kuin minä – Ras­muk­sen re­surs­sit pro­jek­tin to­teut­ta­mi­seen oli­vat omi­a­ni pa­rem­mat, jo­ten täs­sä sitä nyt ol­laan.

– Olen ai­na vä­hän haa­veil­lut ra­ken­taa Volk­ka­rin Cad­dys­ta jo­tain hie­noa – tai oi­ke­as­taan sii­tä as­ti, kun näin Ruot­sis­sa ra­ken­ne­tun 1JZ ta­ka­ve­to-Cad­dyn eh­kä 8 vuot­ta sit­ten. Mut­ta on ne ai­ka ru­mia va­ki­o­na ai­na­kin, Ras­mus aloit­taa ta­ri­nan.

– Nyt kun tuli nämä la­ki­muu­tok­set moot­to­rin­te­hois­ta ja ko­rin muu­tok­sis­ta, niin haa­vees­ta tuli tot­ta sil­lä täl­lai­sen au­ton saa to­dis­te­tus­ti muu­tos­kat­sas­tet­tua. Vuo­den 2021 ke­säl­lä, kun Mer­su­ni oli ”val­mis”, niin kä­vin naa­pu­ri­ky­läs­tä ha­ke­mas­sa jon­kun van­han cad­dyn raa­don, jo­hon piti vain vaih­taa hel­mat ja vie­dä kat­sas­tuk­seen.

RUOS­TEE­TON CAD­DY

Ras­muk­sen uu­den han­kin­nan hel­mat oli­vat kui­ten­kin kuin näk­ki­lei­pää, ja uu­det hel­mat oli ker­ran jo hit­sat­tu van­ho­jen pääl­le.

– Tä­män huo­ma­si mun ka­ve­ri, kun iloi­se­na näy­tin uut­ta pro­jek­ti­a­ni. Ru­vet­tiin sit­ten kat­so­maan, et­tä run­ko­palk­ke­ja ei lain­kaan löy­ty­nyt enää. Niin­pä vein tä­män au­ton ro­mut­ta­mol­le, ja mi­nul­le jäi vain hel­pos­ti ir­roi­tet­ta­vat pel­ti­o­sat tal­teen.

Yk­kös­ko­ri­set Cad­dyt ja Gol­fit ovat käy­neet vii­me vuo­si­na har­vak­si, ja hy­vän yk­si­lön löy­tä­mi­nen osoit­tau­tui vä­hin­tään­kin haas­teel­li­sek­si, jol­lei jopa mah­dot­to­mak­si. 80-lu­vun au­tot ovat tun­ne­tus­ti hy­viä ruos­tu­maan, jo­ten mä­tä­vi­kaa oli tie­dos­sa joka ta­pauk­ses­sa. Ras­mus jat­koi hy­vän yk­si­lön met­säs­tä­mis­tä kai­kes­ta huo­li­mat­ta.

– Pis­tin jo­hon­kin Fa­ce­book-ryh­mään il­moi­tuk­sen, et­tä et­sin ko­ria, ja sii­hen ei tul­lut vas­tauk­sia. Sit­ten joku muu oli pis­tä­nyt sa­man­kal­tai­sen il­moi­tuk­sen, ja sii­hen oli tul­lut vas­taus, et­tä Pie­tar­saa­res­ta löy­tyi­si yk­si. Pis­tin yk­si­tyis­vies­tiä omis­ta­jal­le.

Au­ton myy­jä ke­hui, et­tä au­to oli­si ruos­tee­ton, mut­ta Ras­mus ei tätä us­ko­nut al­kuun­kaan. Ruos­teet­to­muu­den va­kuu­dek­si myy­jä ker­toi, et­tä poh­ja on ruos­te­suo­jat­tu ja au­to on seis­syt pai­kal­laan nyt vii­si vuot­ta.

– Men­tiin ka­ve­ri­po­ru­kan kans­sa sitä kat­so­maan, kun se oli vain ki­lo­met­rin pääs­sä omas­ta hal­lis­ta­ni. Myy­jä nos­ti au­ton il­maan van­hal­la pyö­rä­kuor­maa­jal­la, ja au­to oli to­si­aan ruos­tee­ton, ku­ten hän oli sa­no­nut­kin. Tin­ka­sin vä­hän ja sain sen hy­vään hin­taan. Mu­ka­na tuli 1,9 diis­se­li­ko­ne, jon­ka möin sa­mal­la hin­nal­la mil­lä os­tin koko au­ton – nyt mi­nul­la oli tämä kori il­mai­sek­si.

VW MEETS BMW

Ras­mus on ai­kaan­saa­va ka­ve­ri, kun mo­ti­vaa­tio vaan sat­tuu sa­maan ai­kaan tal­liin. Au­top­ro­jek­tin aloit­ta­mi­sen ai­kaan elet­tiin jo pit­käl­le yli mar­ras­kuun puo­li­vä­liä, ja Ras­mus oli ke­hu­nut ka­ve­reil­leen, et­tä tu­le­va­na ke­sä­nä au­tol­la ajet­tai­siin. Oli siis ai­ka kää­riä hi­hat.

– Pur­ka­sin kaik­ki osat, räl­lä­köin la­van pois ja vein au­ton hiek­ka­pu­hal­luk­seen. Kun kori oli hiek­ka­pu­hal­let­tu, ru­pe­sin is­tut­ta­maan Vol­von taka-ak­se­lia, jon­ka olin jo ke­säl­lä os­ta­nut Tam­pe­reel­ta val­miik­si ne­li­lin­kil­lä. Kävi niin hyvä tuu­ri et­tä ne ala­var­ret so­pi­vat suo­raan Cad­dyn va­kio leh­ti­jou­si -kiin­ni­kei­siin, jo­ten tie­sin et­tä ak­se­lin pi­täi­si ol­la suo­ras­sa, kun tein ylä­var­sil­le kiin­nik­kei­tä. Jou­lu­kuus­sa os­tin BMW E36 ful­l­coi­lo­ve­ritn joil­le oli help­poa teh­dä kiin­nik­keet. Näil­lä muu­tok­sil­la taka-ak­se­li oli pai­kal­laan ja jous­ti pik­ka­sen.

Myös etu­pääs­sä Ras­mus luot­ti bai­je­ri­lai­seen in­si­nöö­ri­työ­hön ja hank­ki etu­ak­se­lik­si E36:n koko pa­ke­tin.

– E36 etu­ak­se­li on nel­jäl­lä pul­til­la kiin­ni, jo­ten hit­sa­sin jo­tain palk­ke­ja au­toon, jot­ta sain pul­tat­tua etu­ak­se­lin pai­kal­leen. Sa­mal­la räl­lä­köin pois koko va­ki­on vaih­de­laa­ti­kon tun­ne­lin ja is­tu­tin ko­neen uu­den etu­ak­se­lin pääl­le – se meni suh­teel­li­sen hel­pos­ti pai­kal­leen, kos­ka käy­tin va­kio-moot­to­rin­kor­via, jot­ka so­pi­vat E36 etu­palk­kiin.

Moot­to­rik­si Ras­mus oli siis hank­ki­nut BMW E39 -ko­ri­sen M54B30-moot­to­rin, joka on kuu­si­sy­lin­te­ri­nen kol­mi­lit­rai­nen ri­vi­ko­ne.

EN­SI MET­RIT

Ras­mus ra­ken­si au­toa ak­tii­vi­ses­ti koko tal­ven, pait­si jou­lun ai­kaan jol­loin ai­kaa käy­tet­tiin myös moot­to­ri­kelk­kai­luun – ei pal­joa, mut­ta vä­hän!

– Jou­lu kun tuli, aloin ra­ken­ta­maan etuis­ka­reit­ten tor­ne­ja ja yrit­tä­mään saa­da etu­tu­ki­var­ret kiin­ni­tet­tyä suo­raan. Tä­hän meni jon­kin ver­ran ai­kaa, mut­ta lo­pul­ta sain au­ton omil­le pyö­ril­leen hel­mi­kuus­sa. Sil­loin otin sen myös en­si ker­taa ulos tal­lis­ta päi­vän­va­loon. Oli­han se mah­ta­va tun­ne, kun au­to oli jo niin pit­käl­lä.

Kun au­toa oli ai­kan­sa ihail­tu, oli ai­ka jat­kaa työs­tä­mis­tä. Seu­raa­va­na fab­ri­kaa­ti­o­lis­tal­la oli­vat kar­daa­ni­tun­ne­li, penk­kien kiin­nik­keet sekä rat­ti­ak­se­li ja muut me­tal­li­työt. Räl­lä­kän laik­ko­ja ku­lui ja hit­si­ko­ne lau­loi seu­raa­vat kuu­kau­det ak­tii­vi­ses­ti.

– Huh­ti­kuus­sa ru­pe­sin te­ke­mään moot­to­ril­le säh­kö­jä, ja ai­kaa oli enää kak­si kuu­kaut­ta Dis­co-dans -ta­pah­tu­maan, jo­hon olin lu­van­nut au­tol­la ajaa.

Kun Ras­mus sai vä­rin vä­riin ja lo­put mai­hin, eli säh­köt val­miik­si, oli ai­ka rä­jäyt­tää peli tu­lil­le. Täl­lä ker­taa au­to ajet­tiin jo omin voi­min ulos tal­lis­ta.

– Tein pik­ku­len­kin pi­hal­la, DK ku­va­si vä­hän, ja sit­ten ajoin au­ton si­säl­le ja pu­rin kai­ken. Maa­la­sin poh­jan, ko­ne­huo­neen ja hy­tin si­säl­tä it­se. Tou­ko­kuus­sa, kun ke­lit al­koi­vat ole­maan läm­pi­mäm­mät, työn­sin au­ton ulos ja ru­pe­sin hi­o­maan ul­ko­kuor­ta. Pak­ke­loin­tia en osaa yh­tään, jo­ten tä­hän vai­hee­seen tuli ka­ve­ri aut­ta­maan. Ka­ve­ri sai au­toon no­pe­as­ti sel­lai­sen pin­nan ai­kaan kuin mitä ha­lu­sin­kin – eli niin hy­vän, et­tä keh­taa käyt­tää au­toa sii­hen tar­koi­tuk­seen mi­hin se on suun­ni­tel­tu.

Sama Ras­muk­sen ka­ve­ri maa­la­si au­ton myös poh­ja­vä­rei­hin ja pin­nat maa­lat­tiin koko Per­sau­ki Mo­tors­por­tin luot­to­maa­laa­mos­sa, eli Kii­to­la Bil­må­le­ril­la.

– Kii­to­la Bil­må­le­ri maa­la­si au­ton no­pe­as­ti, ja lop­pu­tu­los oli, niin kuin ai­na, huip­pu!

KYT­KIN SU­LAA

Maa­lauk­sen jäl­keen lo­pul­li­seen de­ad­li­neen oli vain kak­si viik­koa ai­kaa.

– Au­toon piti teh­dä vie­lä kai­ken­lais­ta pien­tä, ja myös tei­pa­ta se. DK oli suun­ni­tel­lut mi­nul­le juu­ri sel­lai­sen li­ve­ryn kuin ha­lu­sin, eli ja­pa­ni­tee­maa mo­nel­la eri vä­ril­lä. Ky­syin sit­ten pa­ril­ta ka­ve­ril­ta, et­tä jos ne per­jan­tai-il­lal­la ha­lu­ai­si tul­la teip­paa­maan au­to­a­ni, ja tot­ta kai ne ha­lu­si­vat aut­taa!

Yh­täk­kiä tal­lis­sa oli hää­ri­mäs­sä 10 hen­keä, jo­ten Ras­mus an­toi tar­kem­pien ka­ve­rei­den teh­dä tar­kem­paa työ­tä.

– Pi­run hy­vää jäl­keä tuli! Sa­mal­la, kun joku teip­pa­si, toi­nen kal­vot­ti si­vu­la­sit kel­tai­sek­si, ja lo­put ka­ve­rit lait­toi­vat tuu­li­la­sia pai­kal­leen.

Kun au­to saa­tiin tei­pat­tua, oli viik­ko ai­kaa en­nen Ruot­siin läh­te­mis­tä.

– Sain au­ton just ja just val­miik­si, jo­ten mat­kaan läh­det­tiin. Ruot­sis­sa tuli pal­jon hy­vää pa­lau­tet­ta au­tos­ta ja pääs­tiin vä­hän tes­taa­maan­kin sitä – mut­ta kyt­kin pa­loi.

Hy­vää reis­sua ei­vät kui­ten­kaan pie­net kyt­ki­non­gel­mat hai­tan­neet, vaan koko köö­ri naut­ti au­to­har­ras­tuk­sen par­hais­ta puo­lis­ta koko vii­kon­lo­pun ajan.

– Nyt kun kesä on ohi, niin olen rik­ko­nut yh­den moot­to­rin ja yh­den kyt­ki­men, mut­ta muu­ten au­to on pe­lan­nut hir­ve­än hy­vin ja ki­lo­met­re­jä on tul­lut jon­kin ver­ran. Nyt on käyn­nis­sä vä­hän hil­jai­sem­pi tal­vi ta­lon os­ta­mi­sen vuok­si, mut­ta pie­niä muu­tok­sia tu­lee kyl­lä. Ei­pä sii­nä muu­ta kuin näh­dään taas en­si ke­sä­nä tien pääl­lä, ja äl­kää ol­ko ar­ko­ja jos nä­et­te au­to­ni – tul­kaa­pa mie­lel­lään ju­tus­te­le­maan!

SPEK­SIT

MOOT­TO­RI:

BMW M54B30 -moot­to­ri, Fek­zen chip­pi ja Mo­to­net il­man­put­sa­ri.

VOI­MAN­SIIR­TO:

BMW ZF vii­si­vaih­tei­nen vaih­de­laa­tik­ko, Vol­vo 1031 -taka-ak­se­li ja epä­ta­sa­pai­noi­tet­tu kar­daa­ni.

ALUS­TA:

Ne­li­link­ki taka-ak­se­li, BMW E36 -etu­ak­se­li sekä -coi­lo­ve­rit edes­sä ja ta­ka­na, li­säk­si ai­to puo­la­lai­nen poik­ki­tu­ki ko­ne­huo­nees­sa.

JAR­RUT:

Löy­tyy ja tup­la­na ta­ka­na!

VAN­TEET JA REN­KAAT:

Jack Whee­le­res -van­teet edes­sä ja le­vi­te­tyt pel­li­vel­lit ta­ka­na, maa­lat­tu IKH:n au­rin­gon­kel­tai­sel­la sä­vyl­lä. Ren­kai­na ma­ta­lap­ro­fii­li­sim­mat mit­kä löy­tyi ren­gas­pa­jan ta­kaa!

KO­RI­MUU­TOK­SET:

Golf MK2 -etu­pus­ku­ri, uni­ver­saa­lit kaa­ri­le­vik­keet, BMW E36 ba­con -la­si­kui­tu­hel­mat, Mo­to­ne­tin ledi "alus­ta­va­lot", DK Film­sin suun­nit­te­le­ma jap­si­tyy­li­nen li­ve­ry sekä kyl­ki­put­ki.

SI­SUS­TA:

Koko si­sus­ta rii­sut­tu, kak­si OMP:n kup­pi­penk­kiä, ral­li­rat­ti, ork­kis ko­je­lau­ta ja yk­si mit­ta­ri (ve­den­läm­pö).

KII­TOK­SET:

Kii­tok­set tyt­töys­tä­väl­le, joka jak­soi kans­sa­ni vaik­ka vie­tin koko tal­ven tal­lis­sa, ka­ve­reil­le jot­ka aut­toi­vat pro­jek­tis­sa, Kii­to­la Bil­må­le­ril­le joka au­ton maa­la­si, ja eri­tyi­sen pal­jon kii­tok­sia Da­nie­lil­le joka ku­va­si au­toa sekä suun­nit­te­li ja teip­pa­si li­ve­ryä!

KUKA KUS­KAA:

Omis­ta­ja: Ras­mus Back­lund

Am­mat­ti: Trak­to­ri- ja työ­ko­ne­myy­jä

Ikä: 25

Ins­tag­ram: @ras­mus­s­back­lund

Yo­u­Tu­be: @dkfilms

Muis­ta seu­ra­ta GTi-Ma­ga­zi­nea myös so­mes­sa!

Fa­ce­book: https://www.fa­ce­book.com/GTi­Ma­ga­zi­ne/

Ins­tag­ram: https://www.ins­tag­ram.com/gti­ma­ga­zi­ne/

Ti­laa GTi-Ma­ga­zi­ne ko­tii­si osoit­tees­ta www.gti.fi/ti­laa !

EXT­RA PHO­TOS!

 

GTi-Magazine suosittelee myös näitä!

Kuvia: Fitted Fest '25

GTi.Kuvat

Kuvia: Fitted Fest '25

GTi.Kuvat

Kerro meille mielipiteesi siitä, oliko ennen kaikki paremmin?

GTi.Artikkelit

Kerro meille mielipiteesi siitä, oliko ennen kaikki paremmin?

GTi.Artikkelit

GTi-Magazinen numero 07 / 2025 ilmestyy 27.8.2025

GTi.Artikkelit

GTi-Magazinen numero 07 / 2025 ilmestyy 27.8.2025

GTi.Artikkelit