Kirsikankukka · Honda Civic Coupe EJ2 '95

GTi.Artikkelit

Tie­dät­te­hän sa­non­nan suu­ta­rin lap­sis­ta ja ken­gis­tä? Täl­lä ker­taa sa­non­ta ei pidä paik­kan­sa, sil­lä au­to­maa­la­ri­na työs­ken­te­le­vä nas­to­la­lai­nen Jon­na Laak­so on eh­ti­nyt näyt­tää maa­li­ruis­kua pää­li­pin­nan li­säk­si myös luuk­ku­jen si­sä­puo­lel­le. Lop­pu­tu­los on omis­ta­jan­sa vi­si­oi­den nä­köi­nen – ja on­pa mu­ka­vaa et­tä vi­si­ot ovat ol­leet näin ki­vo­ja!

PI­KA­FAK­TAT

Kone: K24A3

Van­teet: O.Z Ra­cing Tur­bo

Ko­ne­huo­ne: Cus­tom-maa­lat­tu

Au­to esi­tel­ty GTi-Ma­ga­zi­nen nu­me­ros­sa 05 / 2023 · Ku­vat: & Teks­ti: Mat­ti Tir­ro­nen @ku­vaa­ma­sa

Jon­nan ja Ci­vi­cin tiet ris­te­si­vät sat­tu­man kaut­ta. Syk­syl­lä 2015 Jon­nan sil­loi­seen Ci­vi­ciin oli mur­tau­dut­tu ja si­sus­taa oli ha­jo­tet­tu – vir­ta­luk­ko­kin oli ka­don­nut var­kai­den mat­kaan.

– Sil­loin vi­ri­tel­tiin sitä piu­hois­ta käyn­tiin, jot­ta pää­sin kul­ke­maan Jär­ven­pää­hän kou­luun, Jon­na aloit­taa ta­ri­nan­sa.

– Usei­na päi­vi­nä is­kä soit­ti mul­le, et­tä aja heil­le syö­mään kou­lun jäl­keen, ja tämä päi­vä oli myös sel­lai­nen. Ajoin ai­na sa­maa reit­tiä au­to­liik­kei­den ohi, ja täl­lä ker­taa kiin­ni­tin huo­mi­on au­toon yh­den pi­han reu­nal­la. Sa­tei­sel­la sääl­lä en näh­nyt kun­nol­la muu­ta kuin et­tä siel­lä oli vii­nin­pu­nai­nen EG Ci­vic.

Ruu­an ää­res­sä teh­dään mo­nes­ti elä­män suu­ria rat­kai­su­ja, ku­ten täl­lä­kin ker­taa.

– Is­käl­lä syö­des­säm­me sit­ten ju­tel­tiin mun au­ton ti­lan­tees­ta, kun kat­sas­tus­kin oli lä­hes­ty­mäs­sä, ei­kä il­man vir­ta­luk­koa ol­lut asi­aa edes yrit­tä­mään lei­maa, ja teh­taan ajo­nes­to han­ka­loit­ti ti­lan­net­ta. Is­kä oli läh­dös­sä käy­mään Ko­din Ter­ras­sa ruu­an jäl­keen ja hih­kai­sin, et­tä mä tuun mu­kaan, siel­lä suun­nal­la oli yk­si kiin­nos­ta­va au­to myyn­nis­sä, men­nään edes kat­so­maan!

MUM­MUT BEST

Au­to­liik­keen pi­haan kään­ty­es­sään Jon­na huo­ma­si ilok­seen ky­sees­sä ole­van har­vi­nai­sem­pi jen­keis­sä val­mis­tet­tu kori, cou­pe, ei­kä suin­kaan vii­nin­pu­nai­nen, vaan vi­o­let­ti.

– Täy­sin al­ku­pe­räis­kun­toi­nen, van­hal­le Hon­dal­le tyy­pil­li­set ruos­teet ta­ka­kaa­ris­sa, sam­ma­lei­nen ja hiu­kan naar­mui­nen maa­li­pin­ta. Käy­tiin ky­se­le­mäs­sä au­tos­ta li­sää.

Il­me­ni, et­tä au­to oli tuo­tu Suo­meen Sak­sas­ta 2005 ja se oli tul­lut liik­kee­seen edel­li­se­nä il­ta­na vaih­dos­sa.

– Pääs­tiin nos­tu­ril­le kat­so­maan au­ton poh­ja, joka oli siis­ti ja ruos­tee­ton. Öl­jy­poh­jan vä­lis­tä oli hi­koil­lut öl­jyä, mut­ta au­to ei jät­tä­nyt lä­tä­köi­tä al­leen. Käy­tiin ko­ea­jol­la ja ihas­tuin ai­van täy­sin, sil­lä kaik­ki toi­mi hy­vin. On­gel­mak­si mei­na­si kui­ten­kin muo­dos­tua se, et­tä olin opis­ke­li­ja, yli­mää­räis­tä ra­haa ei ol­lut, ei­kä ra­hoi­tus­ta ir­ron­nut. Is­kä­kään ei pys­ty­nyt aut­ta­maan sil­loi­sen työt­tö­myy­ten­sä ta­kia.

Sii­tä seu­ra­si soit­to mum­mul­le, kos­ka mum­mut ovat tun­ne­tus­ti par­hai­ta.

– Se­li­tin hä­nel­le ti­lan­teen oman au­to­ni kans­sa ja et­tä löy­sin täl­lai­sen toi­sen, jol­la voi­sin kul­kea kou­luun ja sit­ten lait­taa kun­toon en­sim­mäi­sen ja myy­dä. Mum­mu vas­ta­si, et­tä hän tu­lee huo­men­na os­ta­maan sen au­ton! Olin ja olen edel­leen erit­täin kii­tol­li­nen! En vain ole vie­lä­kään myy­nyt sitä en­sim­mäis­tä, hups! Seu­raa­va­na päi­vä­nä os­ton het­ki koit­ti ja au­to oli mi­nun, tai ei, mut­ta oli. Mak­soin pie­ni­nä eri­nä mum­mul­le­ni ta­kai­sin.

En­sim­mäi­set kuu­kau­det Jon­na vain pesi ja hink­ka­si au­toa pa­rem­paan kun­toon.

– Löy­sin MiM 1900 -van­teet, jot­ka maa­la­sin val­koi­sik­si, ja alus­tak­si vaih­det­tiin TA Tech­nix. Ruos­te­hom­mia oli tie­dos­sa, mut­ta ajet­tai­siin nyt en­sin, kun kou­luun piti pääs­tä. Pari vuot­ta ajet­tiin ja iloit­tiin.

Näi­den pa­rin vuo­den ai­ka­na put­kis­tok­si vaih­det­tiin In­vi­dia G300, pai­kal­leen vaih­det­tiin uu­det ta­ka­va­lot ja tuli ”tar­ra­tu­ning-vai­he”. Näi­den vuo­sien jäl­keen Jon­na val­mis­tui kou­lus­ta ja työt al­koi­vat. Ku­ten var­mas­ti kaik­ki tie­tä­vät, töis­tä saa ra­haa ja ra­hat voi ai­na käyt­tää har­ras­te­au­toi­hin.

PUO­LI­RAA­KA RY­PÄ­LE

– Vuon­na 2018 ko­la­roin au­ton. Olin aja­mas­sa töi­hin aa­mul­la, sel­keä keli, mut­ta mut­kas­sa ir­to­so­raa as­fal­til­la ja lii­an suu­ri ti­lan­ne­no­peus. Au­to läh­ti pyö­räh­tä­mään, nap­pa­si pi­don ja keu­la osui kai­tee­seen. Sii­tä au­to pais­kau­tui vie­lä perä edel­lä uu­del­leen kai­tee­seen. Se oli sy­dä­men murs­kaa­va het­ki.

Jon­na sai ajet­tua au­ton ko­tiin ja jos­tain kum­man syys­tä läh­ti sii­nä sho­kis­sa vie­lä töi­hin mie­hen­sä Jes­sen kyy­dil­lä

– Oli har­vi­nai­sen synk­kä päi­vä sekä viik­ko. Vii­kon­lop­pu­na tut­kit­tiin kuin­ka pa­has­ti kävi: mo­lem­mat pus­ku­rit, ko­ne­pel­ti, kus­kin lo­ka­suo­ja ja ajo­va­lo, il­mas­toin­nin kom­pu­ra ja la­sin­pe­su­rin säi­liö rik­ki, luk­ko­pel­ti hy­vin vä­häi­ses­ti si­säs­sä.

Hätä ei ol­lut on­nek­si tä­män nä­köi­nen, sil­lä pi­has­sa lo­jui Jes­sen van­ha mat­ta­vih­re­äk­si maa­lat­tu raa­to, joka edus­ti sa­maa ko­ria nyt sär­ky­neen Ci­vi­cin kans­sa.

– Ei kun vaih­ta­maan osia. Het­ken ai­kaa vi­ha­sin ”puo­lik­si raa­kaa ry­pä­let­tä” vih­rei­ne osi­neen, mut­ta joi­tain viik­ko­ja päh­käil­les­sä pää­tet­tiin, et­tä maa­laan vih­re­ät osat mat­ta­vi­o­le­tik­si vä­li­ai­kai­ses­ti. Se oli ihan haus­ka rat­kai­su ja sii­tä läh­ti aja­tus tä­män pro­jek­tin kyp­syt­te­lyyn. Syn­tyi pro­jek­ti #ma­ke­purp­leg­re­a­ta­gain.

Ke­vääl­lä 2019 pro­jek­ti sai tuul­ta al­leen ja au­to läh­ti pel­ti­se­päl­le.

– Jos nyt voi­sin päät­tää uu­del­leen, niin te­ki­sin pel­ti­työt it­se tai et­si­sin toi­sen se­pän, sil­lä en ol­lut tyy­ty­väi­nen työ­hön. Poh­ja­työt joka ta­pauk­ses­sa aloi­tet­tiin omal­la tal­lil­la, pu­ret­tiin au­to pa­la­sik­si ja nos­tet­tiin moot­to­ri pois. Yl­lä­tyk­sek­si pur­ku­au­tos­ta ote­tut mat­ta­o­sat oli­vat yli­ki­tat­tu­ja, mikä hi­das­ti hom­maa to­del­la pal­jon.

Kun au­to oli hin­kat­tu poh­jil­le, vih­doin elo­kuus­sa pääs­tiin ve­tä­mään pin­ta­vä­riä pin­taan.

– Vuok­ra­sin maa­laus­kam­mi­on lä­hel­tä, kun sil­loi­sel­la työ­pai­kal­la ei omia hom­mia saa­nut teh­dä. Pik­ku­ve­li Jan­ne tuli työ­au­tol­la nap­paa­maan au­ton kyy­tiin ja suun­ta­na oli maa­laa­mo. Au­ton vä­rik­si va­li­koi­tui jo ole­mas­sa ole­va OEM-väri, eli Ca­mel­lia Red Pe­arl – mui­ta ei edes har­kit­tu. Sa­maan sys­syyn saa­tiin idea moot­to­rin vaih­dos­ta ja tu­le­va tal­vi oli tar­koi­tus py­hit­tää sil­le, mut­ta toi­sin kävi.

Tal­vi tuli ja ko­ne­huo­neen maa­laus läh­ti la­pa­ses­ta.

– Ha­lu­sin ko­keil­la jo­tain eri­lais­ta, kos­ka eri­kois­maa­lauk­set ovat kiin­nos­ta­neet ai­na, ja mul­la oli­kin ihan to­del­la haus­kaa sitä maa­la­tes­sa! Moot­to­ri sai kui­ten­kin vie­lä odot­taa.

PUO­LI­VA­HIN­KO-VAN­TEET

Vuo­si vaih­tui ja tal­vi­kin lop­pui. Jon­nan mo­ti­vaa­tio oli pro­jek­tin osal­ta ka­teis­sa.

– Sain kui­ten­kin Jan­nen taas kul­jet­ta­maan au­toa maa­laa­mol­le, uu­del­le työ­pai­kal­le­ni, jos­sa vii­meis­te­lin hel­mat ja mus­tat muo­vi­o­sat. Sa­mal­la meni myös uu­del­leen yli­lak­kaus koko au­toon. Koko vuo­si 2020 oli mi­tään­sa­no­ma­ton, ei sitä vä­ki­sin kan­nat­ta­nut teh­dä, kun ide­at oli­vat hu­kas­sa.

Tal­vi kun al­koi taas teh­dä tu­lo­aan, al­koi Jon­na kai­va­maan mon­tun poh­jal­ta mo­ti­vaa­ti­o­ta pro­jek­tin jat­ka­mi­seen.

– Alet­tiin teh­dä si­sus­taa, jos­ta maa­lai­lin vaa­lei­ta muo­vi­o­sia mus­tik­si. Sa­mal­la ver­hoi­lin ovi­pah­vit ja kat­to­ver­hoi­lun. Löy­sin au­ton vä­ri­tee­maan so­pi­vat ma­tot, jo­ten ti­la­sin ne. Pen­keik­si ha­lu­sin yk­sin­ker­tai­set mus­tat sport­ti­jak­ka­rat, ja ne löy­tyi­vät­kin Spar­col­ta. Jos­sain vä­lis­sä tuli myös haa­lit­tua har­vi­nai­sem­pia li­sä­va­rus­tei­ta, mu­ki­te­li­net­tä ja kyy­när­no­jaa, sekä la­si­nen kat­to­luuk­ku muun mu­as­sa. Muis­tan et­si­nee­ni pit­kään jenk­ki­vilk­ku­ja ja ne tu­li­vat­kin vas­taan Fa­ce­boo­kin Hon­da­ryh­mäs­sä saa­te­sa­noin ”Ha­lu­aa­ko joku os­taa s**ta­nan ru­mat vil­kut”? Kät­tä ylös, mi­nä­mi­nä­mi­nä!

Myös moot­to­ri­a­si­al­le al­koi ta­pah­tu­maan.

– Va­kio D15B7-kar­va­lak­ki vaih­tui sa­man mal­li­sar­jan te­hok­kaam­paan D16Z9 VTEC -moot­to­riin, joka myös­kin löy­tyi mat­ta­vih­re­äs­tä raa­dos­ta. Jes­se kävi koko ko­neen läpi ja lait­te­li OEM-osil­la ka­saan. Sa­moi­hin ai­koi­hin minä hää­rä­sin eri­kois­maa­lauk­sien pa­ris­sa, maa­la­sin vent­tii­li­ko­pan ja puu­ra­tin sa­man­lai­sik­si kuo­sil­taan, mint­tua ja kir­si­kan­kuk­kia.

Ko­ne­huo­nee­seen hom­mat­tiin myös poik­ki­tu­ki, ja se­kin tar­vit­si uut­ta vä­riä, jo­ten Jon­na sä­vyt­te­li sii­hen ki­van vi­o­le­tin vä­rin pääl­le.

– Ide­at vil­liin­tyi­vät li­sää rem­mi­ah­ti­men ver­ran. Hom­ma­sin val­miik­si hyl­lyyn Ea­ton M65 -rem­min, mut­ta lai­te­taan au­to nyt en­sin ka­saan ja rem­mi vas­ta vii­mei­se­nä, kun kaik­ki muu toi­mii luo­tet­ta­vas­ti. Alus­ta päi­vi­tet­tiin KW va­ri­an­te 2 -coi­lo­ve­rei­hin ja sa­mal­la lai­tet­tiin myös cam­ber-sää­tö­var­ret. Os­tin Skunk2 Pro Se­ries -imu­sar­jan ja Su­per Street -pa­ko­sar­jan In­vi­di­an put­kis­ton ka­ve­rik­si. Taak­se teh­tiin jar­ru­päi­vi­tys rum­muis­ta le­vyik­si ja sa­tu­lat maa­lat­tiin min­tul­la. Tal­vel­la pii­pah­det­tiin Ja­nin ja Taa­vin tal­lil­la kat­so­mas­sa yh­tä pro­jek­tia, jo­hon lu­pau­duin maa­la­rin omi­nai­suu­des­sa mu­kaan. Siel­tä tart­tui­vat­kin vä­hän va­hin­gos­sa mat­kaan nuo O.Z tur­bo -van­teet osa­na dii­liä Ja­nin nur­kis­ta pois pyö­ri­mäs­tä. Ir­ro­tel­tiin van­teis­ta li­pat ja käy­tin kan­nut pul­ve­ris­sa, vä­rik­si valk­ka­sin hel­mi­äis­val­koi­sen, se­mi­mat­ta­na. Li­pat hin­kut­te­lin ko­ti­soh­val­la elo­ku­via kat­sel­les­sa­ni.

KONE SOI­ROK­SI

Ke­sän 2021 koit­ta­es­sa pro­jek­ti oli hy­väl­lä mal­lil­la ja Jon­na us­koi, et­tä au­tol­la pää­si­si aja­maan jo ke­sän ai­ka­na. Au­toa ka­sat­tiin ja vä­lil­lä odo­tel­tiin osia.

– Tuli elo­kuu ja koit­ti kat­sas­tuk­sen H-het­ki muu­tos­kat­sas­tuk­si­neen! Jes, lei­ma pa­pe­ris­sa iso­jen ke­hu­jen kera, jo­ten lop­pu­ke­sän sai nau­tis­kel­la! Käy­tiin­kin ke­rää­mäs­sä ylei­söä Nas­to­la Crui­sin­gis­sa kaa­to­sa­tees­sa, mut­ta vih­doin sai ajaa! Tai sit­ten ei, jo­tain meni pa­has­ti pie­leen noin 200 ajo­ki­lo­met­rin koh­dil­la: au­to sam­mui ta­sa­kaa­sul­ta il­man min­kään­lais­ta va­roi­tus­ta.

Au­toa oli ajet­tu ke­vy­es­ti si­sää­na­ja­en uu­sia moot­to­rin osia aja­tel­len.

– Tyh­jä­käyn­tiä oli jou­dut­tu sää­tä­mään ja se oli vii­mei­sek­si jää­neen mat­kan­kin tar­koi­tus. Vi­kaa et­sit­tiin jon­kun ai­kaa, mut­ta kun il­me­ni et­tä pu­ris­tuk­set oli­vat ka­teis­sa, otet­tiin kan­si ylös. Kan­si oli löys­ty­nyt, ja se läh­ti­kin tar­kas­tuk­seen paik­kaan, joka teki oi­kai­su­työn.

Kan­si ja vent­tii­lit oli­vat tar­kas­tus­ten mu­kaan kun­nos­sa.

– Uu­si kan­si­pah­vi pai­kal­leen ja uu­sin­ta­y­ri­tys. Ei pi­haus­ta­kaan. Tar­kis­tet­tiin jako ja kaik­ki mah­dol­li­nen uu­del­leen, kun­nes mi­tat­tiin ohi­vuo­dot Vi­lin ja Taa­vin lai­naa­mal­la mit­ta­ril­la. Yk­kös- ja kak­kos­py­tyil­tä ohi­vuo­dot 40 – 45 % – se oli sii­nä. Ti­pu­tet­tiin öl­jy­poh­ja alas, ja mu­ka­va me­tal­li­silp­pu­ker­ros oli vas­tas­sa. Kone ylös, laa­tik­ko ir­ti, ja kam­pi­ak­se­li ko­lah­ti ikä­väs­ti, sil­lä päit­täis­vä­lys­laa­ke­ri oli toh­jo­na. Yk­kös- ja kak­kos­pyt­ty­jen sy­lin­te­rit oli­vat ku­lu­neet soi­keik­si. Mie­li veti syn­käk­si.

VER­SIO 2.4

Muu­ta­ma päi­vä di­ag­noo­sien ja syn­kis­te­lyn jäl­keen al­koi kui­ten­kin ta­pah­tua.

– Se­lat­tiin Jes­sen kans­sa kil­paa To­ria ja Net­ti­au­toa ja et­sit­tiin elin­ten­luo­vut­ta­jaa. Vit­sail­tiin, et­tä pis­te­tään sin­ne nyt se K, mitä kaik­ki ho­kee – pal­lo­tel­tiin vaih­to­eh­to­ja. Kou­vo­las­ta tärp­pä­si: hy­väl­lä huol­to­his­to­ri­al­la, mut­ta ko­rin pet­tä­es­sä ym­pä­ril­tä, lei­mal­la pom­pan­nut ma­nu­aa­li K24 Ac­cord. Se läh­det­tiin ha­ke­maan. Ko­ea­jet­tiin pie­ni kier­ros, au­to kul­ki to­del­la ke­vy­es­ti ja kuu­los­ti hy­väl­tä.

Lop­pu­au­tos­ta pa­ris­kun­ta lait­toi Fa­ce­book­kiin Hon­daih­mi­sil­le il­moi­tuk­sen, et­tä nyt oli­si exe­cu­ti­ve va­rus­tet­ta myyn­nis­sä ja kaik­ki muu pait­si tek­niik­ka sai­si läh­teä.

– Ai­ka hy­vin se al­koi pur­kaan­tua, ja lä­hes au­ton os­to­hin­nan sain osia myy­mäl­lä ta­kai­sin. Sii­tä al­koi uu­den hul­luu­den ai­ka­kau­si. Eh­din al­ku­tal­ven ai­ka­na os­tel­la tar­vit­ta­via osia li­sää, ku­ten RRC-imu­sar­jan ja kaa­su­lä­pän, uu­det moot­to­ri­kan­nak­keet ko­ne­huo­nee­seen, ja­ko­ket­ju­hilp­peet yn­nä muu­ta. 2022 ke­vään hii­pies­sä al­koi jäl­leen vas­tus­taa: oma työ­ti­lan­ne huo­no­ni huo­no­ne­mis­taan, ja täs­tä syys­tä ei ol­lut mah­dol­li­suuk­sia haa­lia osia. Pro­jek­ti ve­det­tiin jäi­hin koko lop­pu­vuo­dek­si. Ke­säl­lä kui­ten­kin sain uu­sia iha­nia ih­mi­siä elä­mää­ni Shi­ni­ga­mi An­gels -ryh­mä­läi­sis­tä – pe­rus­tet­tiin pie­ni seit­se­män nai­sen ryh­mä, ja meil­lä kai­kil­la on in­to­hi­mo­na ja­pa­ni­lai­set au­tot. Heil­tä saa hen­kis­tä tu­kea huo­noi­na het­ki­nä au­ton kans­sa!

Syk­syn lo­pul­la Jon­nan ah­din­koon löy­tyi pa­ran­ta­va voi­ma, sil­lä eteen tuli työ­pai­kan vaih­dos, joka oli enem­män kuin ter­ve­tul­lut­ta.

– Synk­kä vuo­si al­koi kään­tyä kirk­kaam­mak­si ja sain ka­saan uut­ta bud­jet­tia au­ton ra­ken­ta­mi­seen. Vii­mei­sil­lä työ­vii­koil­la en­nen työ­pai­kan vaih­toa Jek­ku tar­jo­si EP3 är­rän vaih­de­laa­tik­koa lä­hes il­mai­sek­si tä­hän pro­jek­tiin. Vä­hän ajet­tu, mut­ta kau­an seis­syt laa­tik­ko, jo­ten se oli pak­ko lu­nas­taa. Vein laa­ti­kon Tim­pal­le laa­ke­rei­den vaih­toon. Se oli to­del­la siis­tis­sä kun­nos­sa ja uu­sil­la laa­ke­reil­la kuin uu­si.

En­si­lu­mien ai­kaan Jes­se kävi nos­ta­mas­sa Ac­cor­dis­ta moot­to­rin ylös.

– Lun­ta tuli sinä päi­vä­nä ai­van jär­kyt­tä­vän pal­jon! Hom­ma kui­ten­kin on­nis­tui ja moot­to­ri kii­ku­tet­tiin tal­lil­le put­sat­ta­vak­si. Täs­sä sa­mal­la al­koi­vat­kin jäl­leen maa­lai­lut: ko­ne­huo­nees­ta ir­ro­tet­tiin yk­si van­ha moot­to­rin­kan­na­ke ja ti­lal­le tu­li­si uu­si K-moot­to­ril­le so­pi­va, jo­ten piti teh­dä paik­ka­maa­laus. Vent­tii­li­kop­pa vaa­ti sa­man vä­rin kuin edel­li­ses­sä, ja nyt li­säk­si tuli har­ness bar sa­maan vä­riin, taas mint­tua ja kir­si­kan­kuk­kia.

KE­VÄT 2023

Nyt ke­vääl­lä 2023 on ka­sat­tu au­toa taas ko­val­la tah­dil­la tal­lin hil­jai­suu­des­sa.

– Pie­niä muut­tu­jia ja vas­tus­tuk­sia on tä­hän­kin sil­ti mah­tu­nut. Ac­cor­din shif­te­ri ei so­pi­nut­kaan au­toon, jo­ten se jou­dut­tiin ti­laa­maan vie­lä täs­sä vii­me ti­pas­sa. Ko­ne­pel­ti­kään ei mah­tu­nut kiin­ni, vaan kin­na­si vent­tii­li­ko­pan kant­ta vas­ten, mikä pa­kot­ti vie­lä pilk­ko­maan pel­tiä, ja se tie­si jäl­leen paik­ka­maa­laus­ta. Vent­tii­li­ko­pan maa­laus mei­na­si tys­sä­tä maa­lin­pois­to­ai­nei­den te­hot­to­muu­teen, mut­ta Jere pe­las­ti ja pu­hal­si la­si­murs­kal­la ko­pan puh­taak­si!

On ti­lail­tu pal­jon pien­tä osaa ja teh­ty säh­kö­jä. Ecun ja ve­ta­rit And­rei lä­het­ti meil­le etu­kä­teen, jot­ta saa­daan au­to käyn­tiin. Käy­dään vie­lä And­reil­la pen­kis­sä sää­döis­sä, kun­han ai­ka­tau­lut saa­daan so­pi­maan yh­teen. Täy­sin val­miik­si tätä ei vie­lä­kään pys­ty sa­no­maan, ja tus­kin kos­kaan pys­tyy­kään. Mut­ta nyt on ai­ka puh­je­ta uu­teen kuk­kaan, ver­si­o­na 2.4!

Tä­män esit­te­lyn jäl­keen au­to on ko­ke­nut jäl­leen ison ka­san muu­tok­sia, ku­ten ah­de­tun moot­to­rin . Tsek­kai­le ny­ky­ti­lan­net­ta omis­ta­jan so­meis­ta!

SPEK­SIT:

MOOT­TO­RI:

K24A3, por­tat­tu Type R RRC -imu­sar­ja, Doct­ro­nic ECU, cus­tom pa­ko­sar­ja, In­vi­dia G300 -put­kis­to, Tur­bo Works -ben­sa­pai­neen­sää­din, 438 cc suut­ti­met, alu­mii­ni­syy­lä­ri, cus­tom maa­lat­tu vent­tii­li­kop­pa, Spoon kev­lar-puo­lien suo­ja, hii­li­kui­tu in­ta­ke.

VOI­MAN­SIIR­TO:

NPQ3 Type R -vaih­teis­to, Exe­dy-kyt­kin, Hyb­rid Ra­cing -shif­te­ri.

ALUS­TA:

KW Va­ri­an­te 2 -coi­lit, Hard Race cam­ber-sää­tö­var­ret ja poik­ki­tu­ki, VMS Ra­cing bil­let ala­tu­ki­var­ret, Ener­gy Sus­pen­si­on -ure­taa­ni­pus­lat.

JAR­RUT:

Edes­sä FN2 Type R sa­tu­lat ja 280 mm le­vyt, ta­ka­na DC2 Type R sa­tu­lat ja 260 mm le­vyt.

VAN­TEET JA REN­KAAT:

O.Z Ra­cing Tur­bo, edes­sä 8,5x15”, ta­ka­na 9x15”

Ren­kaat mus­tat ja pyö­re­ät 175/50/R15.

KO­RI­MUU­TOK­SET:

Cus­tom maa­lat­tu ko­ne­huo­ne, ko­ne­pel­ti pil­kot­tu, la­si­nen kat­to­luuk­ku, jenk­ki­vil­kut, li­pat pus­ku­reis­sa, EK Ci­vic hach­back hel­mat, pei­lit ko­rin vä­ris­sä.

SI­SUS­TA:

Cus­tom maa­la­tut puu­rat­ti ja har­ness bar, Spar­co R100 -pen­kit, DriftS­hop vyöt, ma­tot, ver­hoi­lu­muu­tok­sia, muo­vi­o­sia maa­lat­tu, har­vi­nai­sia li­sä­va­rus­tei­ta.

KII­TOK­SET:

Eri­tyi­ses­ti omal­le mie­hel­le Jes­sel­le suu­rim­mas­ta avus­ta, pik­ku­vel­jel­le Jan­nel­le ja He­lo­ki­vel­le maa­laa­mo­kul­je­tuk­sis­ta, Tim­pal­le, Taa­vil­le, Vi­lil­le ja Je­rel­le, Ja­nil­le, Je­kul­le, And­reil­le, Shi­ni­ga­mi An­gels -ty­töil­le hen­ki­ses­tä tu­es­ta, Paak­ki­sen Au­to­maa­laa­mol­le, Län­si­au­ton mar­mo­ri­tis­kil­le, Työ­ka­lu­ma­ka­sii­nil­le, Sicks­pee­dil­le spons­sis­ta, sekä kii­tos mum­mu ja is­kä!

KUKA KUS­KAA:

Omis­ta­ja: Jon­na Laak­so

Am­mat­ti: Au­to­maa­la­ri

Ikä: 30

Ins­tag­ram: @jon­na­min­ni

Muis­ta seu­ra­ta GTi-Ma­ga­zi­nea myös so­mes­sa!

Fa­ce­book: https://www.fa­ce­book.com/GTi­Ma­ga­zi­ne/

Ins­tag­ram: https://www.ins­tag­ram.com/gti­ma­ga­zi­ne/

Ti­laa GTi-Ma­ga­zi­ne ko­tii­si osoit­tees­ta www.gti.fi/ti­laa !

EXT­RA PHO­TOS!

 

GTi-Magazine suosittelee myös näitä!

Kuvia: Fitted Fest '25

GTi.Kuvat

Kuvia: Fitted Fest '25

GTi.Kuvat

Kerro meille mielipiteesi siitä, oliko ennen kaikki paremmin?

GTi.Artikkelit

Kerro meille mielipiteesi siitä, oliko ennen kaikki paremmin?

GTi.Artikkelit

GTi-Magazinen numero 07 / 2025 ilmestyy 27.8.2025

GTi.Artikkelit

GTi-Magazinen numero 07 / 2025 ilmestyy 27.8.2025

GTi.Artikkelit