Iisakin kirkko · Mazda RX-7 FD3S Type R Bathurst ’95

GTi.Artikkelit

Alek­si Wal­ling ha­lu­si har­ras­te­au­tok­seen sel­lai­sen kamp­peen, jon­ka ra­ken­ta­mi­nen ei ole pelk­kää bolt-on -osien asen­te­lua. Pit­käl­lis­ten tut­ki­mus­ten jäl­keen pää­dyt­tiin Maz­da RX-7:aan, jos­ta val­mis­tui muu­ta­man ra­ken­te­lu­vuo­den jäl­keen var­sin her­kul­li­nen ko­ko­nai­suus.

PI­KA­FAK­TAT

Kone: 13B-REW

Van­teet: BBS LM 17”

Teho: 512 hv / 528 Nm

Au­to esi­tel­ty GTi-Ma­ga­zi­nen nu­me­ros­sa 09 / 2021 · Ku­vat: & Teks­ti: Jape Tii­ti­nen @jap3

Heti ajo­kor­tin saa­tu­aan Alek­si ha­lu­si hank­kia pro­jek­ti­au­tok­si hy­vä­kun­toi­sen ai­hi­on, jon­ka hän voi­si pur­kaa ihan tyh­jäk­si ja aloit­taa te­ke­mään au­to uu­del­leen ai­van alus­ta.

Tuol­loin luot­to omaan te­ke­mi­seen ei ol­lut vie­lä sil­lä ta­sol­la, et­tä Alek­si oli­si ol­lut val­mis ryh­ty­mään näin mit­ta­vaan hank­kee­seen. Hän seu­ra­si kui­ten­kin ai­ka ajoin Ja­pa­nin huu­to­kaup­po­ja, ihan vaan tie­tääk­seen mis­sä hin­ta­luo­kis­sa au­to­jen hin­nat liik­ku­vat. Tuol­loin hä­nel­lä oli mie­les­sä vain Nis­sa­nit, kos­ka kai­kil­la muil­la­kin oli sel­lai­sia.

Eh­ti men­nä noin vii­si vuot­ta, kun myyn­ti­hin­nois­sa al­koi ta­pah­tua ra­jua nou­sua, ja kävi sel­väk­si, et­tä jos mei­naa hank­kia vä­hää­kään mie­len­kiin­toi­sen au­ton Ja­pa­nis­ta jär­ke­vään hin­taan, se oli­si teh­tä­vä pian.

Ke­sä­kuus­sa 2016 Alek­si al­koi lu­kea net­ti­pals­toil­ta mui­den har­ras­ta­jien ko­ke­muk­sia ja on­gel­mia mo­nien eri val­mis­ta­jien ylei­sim­pien au­to­mal­lien kans­sa. Al­kuun tuli heti il­mi, et­tä jo­kai­nen har­ras­ta­ja te­kee suu­rin piir­tein kaik­ki sa­mat ju­tut suu­nil­leen sa­moil­la osil­la ja poik­ke­aa har­vem­min yleis­lin­jas­ta.

– Tun­tui vä­hän ou­dol­ta hom­ma­ta eri­koi­nen au­to, mut­ta teh­dä sii­tä kui­ten­kin sa­man­lai­nen kuin muil­la, Alek­si ker­taa.

RX-7

Sit­ten Alek­sil­la vä­läh­ti, ja hän kek­si Maz­da RX-7:n.

– Se­hän on ihan nät­ti, mi­tä­hän po­ruk­ka on saa­nut ai­kaan näi­den kans­sa? RX7Club au­ki ja heti plä­rää­mään FD lan­gat au­ki. Fo­ru­mil­ta löy­tyi pit­kät lis­tat ky­sy­myk­siä, kun pe­rus­ju­tut ei­vät tah­do mil­lään toi­mia tai kes­tää, sekä kei­no­ja kuin­ka pois­te­taan eri­lai­sia va­kio-osia il­man et­tä au­to muu­ten al­kaa temp­pui­le­maan.

Fo­ru­min kaut­ta sel­vi­si no­pe­as­ti, et­tä pari vuo­si­kym­men­tä te­kee ai­ka lail­la hal­laa mel­kein kai­kil­le osil­le, mitä teh­das on lait­ta­nut pyö­rien vä­liin. Sa­mal­la sel­vi­si, mitä näis­tä kan­nat­taa lait­taa en­sik­si kun­toon, ihan kai­ken va­ral­ta.

15 met­riä ali­pai­ne­lin­jo­ja, niil­le puo­len tu­si­naa vent­tii­liä – kun ne vuo­taa kui­ten­kin läpi – ja mai­to­pur­kin ko­koi­nen vä­li­jääh­dy­tin vaih­toon. Kaik­ki vain sen ta­kia, et­tä saa va­ki­ot tul­pan­joh­dot toi­mi­maan oi­kein, unoh­ta­mat­ta it­se moot­to­ria, joka tus­kin on enää en­ti­sis­sä voi­mis­saan.

Toi­sin sa­no­en, au­to tar­jo­aa Alek­sil­le ai­ka va­paat kä­det: kun jo­kin osa ha­jo­aa, ei sin­ne kan­na­ta lait­taa enää sa­man­lais­ta pa­lik­kaa ti­lal­le, var­sin­kin kun bolt-on -osien tar­jon­ta on ai­ka mi­tään­sa­no­mat­to­man pie­ni. Täs­sä koh­taa Alek­sin mie­len­kiin­to Maz­daa koh­taan he­rä­si ni­me­no­maan sii­tä syys­tä, et­tä au­tos­ta saa teh­tyä juu­ri sel­lai­sen kuin it­se ha­lu­aa.

OPIN­TO­LAI­NA

Alek­si seu­ra­si seu­raa­vat kol­me kuu­kaut­ta pel­käs­tään RX-7:n huu­to­kaup­po­ja sel­vit­tääk­seen, mis­sä hin­nois­sa suh­teel­li­sen hy­vä­kun­toi­set yk­si­löt liik­kui­vat.

Kii­ka­ris­sa oli mah­dol­li­sim­man hy­vä­kun­toi­nen va­kio, suh­teel­li­sen hy­väl­lä kun­to­luo­ki­tuk­sel­la ole­va yk­si­lö. Mar­ras­kuus­sa vas­taan tuli val­koi­nen, 75 000 km ajet­tu Grade 4. RX-7.

– Ai­noa on­gel­ma oli akuut­ti ra­han­puu­te. On­nek­si olin sa­maan ai­kaan ai­kuis­puo­lel­la kou­lut­tau­tu­mas­sa yrit­tä­jäk­si. Tein opin­to­lai­na­ha­ke­muk­sen ja nos­tin koko sum­man ker­ta­hei­tol­la. Mi­nul­ta ei kan­na­ta ky­sel­lä si­joi­tus­vink­ke­jä. Sit­ten al­koi tus­kai­nen huu­to­kau­pan seu­raa­mi­nen, mak­si­mi­hin­nak­si olin lait­ta­nut ¥650.000. Voi­tin au­ton huu­to­hin­taan ¥649.000, eli noin 5 000 €.

Vä­hän ai­kaa huu­to­kau­pan jäl­keen Ja­pa­nin pääs­sä ole­va fir­ma lä­het­ti mi­nul­le säh­kö­pos­tiin vä­hän li­sää ku­via en­nen lai­vaan las­taus­ta, saa­te­sa­noin: “I'm done with pic­tu­res”. Sel­väs­ti oli va­li­oyk­si­lö ky­sees­sä.

Au­ton saa­pu­mi­nen Kot­kan sa­ta­maan kes­ti kak­si kuu­kaut­ta, ja sen ajan Alek­si käyt­ti muu­ta­mien pis­te­o­sien hank­ki­mi­seen tu­le­vaa re­kis­te­röin­tiä var­ten.

– Hel­mi­kuus­sa 2017 hain Maz­dan sa­ta­mas­ta, tein sii­hen tar­vit­ta­vat muu­tok­set va­loi­hin, suh­teel­li­sen ison pe­rus­huol­lon, ja tou­ko­kuus­sa re­kis­te­ri­kil­vet oli­vat pai­koil­laan.

Rei­lun vuo­den aje­lin pit­kin ky­liä pe­ri­aat­tees­sa ai­van va­ki­ol­la au­tol­la, mitä nyt kor­ja­sin pik­ku­vi­ko­ja koko ajan ja sa­maa tah­tia heit­te­lin osia me­tal­li­ro­muun.

Hei­nä­kuun 27. päi­vä 2018 tuli mit­ta täy­teen ja al­koi se kuu­lui­sa jäl­leen­ra­ken­ta­mi­nen.

RE­BUILD

Syy ko­neen nos­toon oli kat­ken­nut ve­si­tii­vis­te. Jääh­dy­tin­jär­jes­tel­mään ker­tyi pai­net­ta ja etum­mai­sen kam­mi­on si­säl­le vuo­ti vä­hän nes­tet­tä.

– Moot­to­rin on­ki­mi­nen ko­ne­ti­las­ta on­kin mo­nen mut­kan ta­ka­na, kun alun pe­rin koko moot­to­ria ei edes näe, mut­ta alus­ta as­ti oli tie­dos­sa, et­tä mi­tään al­ku­pe­räis­tä ei sin­ne ta­kai­sin tule.

No­peut­taa muu­ten ai­ka pal­jon pur­kua, kun ei tar­vit­se mer­ka­ta tai kat­soa, et­tä mi­hin mi­kä­kin me­nee.

Wan­kel puk­kiin ja heti au­ki. Yl­lät­tä­vä mää­rä tii­vis­tei­tä ja jou­sia, mut­ta sil­ti tie­tyl­lä ta­val­la yk­sin­ker­tai­sen nä­köi­nen ka­pi­ne. Kaik­kien osien pin­nat oli­vat suo­rat ja teh­taan to­le­rans­seis­sa, eli ai­nut vika oli ol­lut se kat­ken­nut tii­vis­te.

Kun kaik­ki osat oli kat­sot­tu läpi ja puh­dis­tet­tu van­has­ta räh­mäs­tä ja kars­tas­ta, niin al­koi imu- ja pa­ko­ka­na­vien port­taus. Imu­puo­lel­le tuli Ra­cing Beat Full brid­ge­port ja pa­ko­puo­lel­le Pi­ne­ap­p­le Ra­cing EP5A. Isoim­mat sap­luu­nat mit­kä löy­sin, mikä tuot­ti myö­hem­min pie­niä on­gel­mia. Port­tauk­sen jäl­keen sai kone jää­dä odot­te­le­maan uu­sia tii­vis­tei­tä ja sekä mui­ta iso­ja osia. Seu­raa­vak­si kes­ki­tyin si­sus­taan ja ko­riin.

RAL 1018

Alun pe­rin Alek­sin oli tar­koi­tus sääs­tää al­ku­pe­räi­set joh­to­sar­jat ja kar­sia niis­tä vain tur­hat pois, mut­ta kun si­sus­ta oli pu­ret­tu ja hän ot­ti en­sim­mäi­ses­tä joh­to­ni­pus­ta kiin­ni, koko sar­ja al­koi kat­keil­la kä­sis­sä.

– Täs­sä koh­taa pur­ka­mi­nen no­peu­tui huo­mat­ta­vas­ti, kun leik­ka­si vaan lä­pi­vien­tien juu­res­ta joh­to­sar­jat poik­ki. Kaik­ki joh­do­tuk­set tu­li­kin sit­ten teh­tyä ko­ko­naan uu­del­leen.

Kun ko­ris­ta oli pu­ret­tu ai­van kaik­ki pois, oli poh­ja­työt ja it­se maa­laus vä­hän hel­pom­pi hom­ma, kun ei tar­vin­nut va­roa mi­tään. Kel­tais­ta au­toa en ol­lut en­nen omis­ta­nut ja vä­rik­si tuli RAL 1018.

EFR 9274 JA API­NA­HÄK­KI

Koko 2018 tal­vi ja sitä seu­raa­va ke­vät Alek­sil­la meni ko­rin poh­jia teh­des­sä, si­sus­tan pa­nee­le­ja ver­hoil­les­sa ja au­toa maa­la­tes­sa. Sa­mal­la hän miet­ti, mitä kaik­kea au­toon voi­si nyt asen­taa.

Pian maa­lauk­sen jäl­keen Borg­War­ner toi mark­ki­noil­le uu­det EFR-ah­ti­met, jois­ta Alek­si pää­tyi 9274-mal­liin.

– Moni suo­si py­kä­lää isom­paa, mut­ta it­se ha­lu­sin ah­ti­men, joka he­rää al­haal­ta. Saa­pu­es­saan tur­bo oli vä­hän ruma, kos­ka komp­res­so­ri­pe­sä oli hir­ve­än kar­hea va­lup­ro­ses­sin jäl­jil­tä, ja se tuli kiil­lo­tet­tua jo sa­ma­na päi­vä­nä. Sa­mal­la kun kat­se­lin tyh­jää ko­ria, niin huo­ma­sin, mi­ten pal­jon siel­lä on ti­laa tur­va­kaa­ril­le.

Hit­sa­ri­na Alek­si ei luo­ta omiin ky­kyi­hin­sä niin pal­jon, et­tä al­kai­si it­se hit­saa­maan tur­va­va­rus­tei­ta. Pian hä­nel­le suo­si­tel­tiin lä­hi­seu­dul­ta hy­vää pa­jaa, jos­sa kaa­rien hit­saus on­nis­tui­si.

– Soit­to fir­maan, so­vit­tiin ai­ka mil­loin kori vie­dään vers­taal­le, ja kaa­ri­tar­peet oli si­ten ti­lat­tu. Mut­ta sit­ten kun tar­vik­keet saa­pui­vat, niin ei enää ol­lut­kaan ai­kaa hit­sa­ta nii­tä au­toon kiin­ni. Kuu­lem­ma toi­nen isän­tä soit­taa ja so­vi­taan uu­si ai­ka. Ei ole kuu­lu­nut. Sit­ten meni kuu­kau­si miet­ties­sä, et­tä hit­saan­ko sit­ten­kin ris­kil­lä it­se vai et­sin­kö toi­sen fir­man, kun ei enää keh­dan­nut put­kia ta­kai­sin­kaan lä­het­tää. On­nek­si Jo­en­suus­ta löy­tyi Re­WoN Mo­tors ja put­ki­häs­säk­kä saa­tiin kun­ni­al­la lop­puun.

BA­LANS­SIA

Kun api­na­häk­ki oli pai­kal­laan, niin yl­lät­tä­en ko­ne­ti­la ei enää miel­lyt­tä­nyt­kään: etum­mai­set si­sä­lo­ka­suo­jat oli­vat muo­via ja uu­sien hank­ki­mi­nen kuu­los­ti höl­möl­tä ide­al­ta, kos­ka ne oli­si pi­tä­nyt kui­ten­kin lei­kel­lä so­pi­vam­mak­si. Lir­pak­kei­den jät­tä­mät au­kot Alek­si vaih­toi pel­tiin, ja sa­mal­la koko ko­ne­ti­la tuli maa­lat­tua uu­des­taan, ja myös si­sus­ta ja pyö­rä­ko­te­lot sai­vat uu­den maa­lin la­va­pin­noit­teel­la. Nyt koko kori oli ka­saus­ta vail­le val­mis.

Tal­ven ai­ka­na kaik­ki pyö­rän­tu­en­nan osat, apu­run­got ja muut tuet oli jo hiek­ka­pu­hal­let­tu sekä jau­he­maa­lat­tu. Ne löy­si­vät paik­kan­sa heti en­sim­mäi­se­nä, jot­ta Alek­si voi aloit­taa uu­sien jar­ru­jen ja lin­jo­jen te­ke­mi­sen.

– Val­mii­ta iso­ja jar­ru­sar­jo­ja tä­hän ko­riin on tar­jol­la pil­vin pi­mein, mut­ta mel­kein kaik­ki val­mis­ta­jat kes­kit­tyi­vät enem­män sa­tu­loi­den ko­koon ja män­tien lu­ku­mää­rään kuin jar­ru­ba­lans­siin. Yk­si­kään tar­jol­la ole­vis­ta ei myös­kään oli­si mah­tu­nut 17” van­tei­den si­sään ja van­ne­ko­koa en ha­lun­nut yh­tään isom­mak­si.

Maz­da oli teh­nyt FD:n tuo­tan­non lop­pu­puo­lel­la muu­ta­man eri­kois­mal­lin, jois­sa etu- ja ta­ka­jar­rut oli­vat hal­kai­si­jal­taan suu­rem­mat. Kaik­ki jar­ru­jen osat oli­si saa­nut uu­te­na, mut­ta hin­ta al­koi ol­la jo suu­rem­pi kuin muut fir­mat pyy­si­vät omis­ta te­ke­leis­tään, jo­ten ai­noa jär­ke­vä vaih­to­eh­to oli va­li­ta mui­den au­to­jen le­vyt.

Pie­nen ka­ta­lo­gien se­lai­lu­jen jäl­keen löy­tyi so­pi­vat lä­tyt, kes­ki­rei­än jou­duin vaan sor­vaa­maan isom­mak­si. Mer­sun le­vyt eteen, al­ku­pe­räi­siä sa­tu­loi­ta piti vä­hän jyr­siä jot­ta nii­hin sai teh­tyä so­vit­teet. Ta­ka­le­vyt löy­tyi­vät Aust­ra­li­as­ta, Hol­de­nin Ast­ras­ta, ja ne kä­vi­vät suo­raan uu­sil­la run­goil­la pa­rin pri­kan kans­sa.

OH­JEET YO­U­TU­BES­TA

Lop­pu­vuo­si meni kaik­kien mui­den nip­pe­lei­den jau­he­maa­lauk­seen, si­sus­tan si­pis­te­lyyn ja osien haa­li­mi­seen, ja vii­mei­set tii­vis­teet moot­to­ria var­ten saa­pui­vat jou­lu­kuus­sa 2020. Ko­neen ka­saus oli kam­pi­ak­se­lin sekä vas­ta­pai­no­jen ta­sa­pai­no­tus­ta vail­le val­mis.

– Kaik­ki pyö­ri­vät osat kai­na­loon, pois lu­kien kier­to­män­nät jot­ka pun­nit­sin jo val­miik­si punt­te­ja var­ten, 17 gram­man heit­to. Suun­nak­si Hel­sin­ki ja Ka­nus Mo­tors. Koko nip­pu ta­sa­pai­no­tet­tiin 10 000 rpm as­ti ja jo vii­kon pääs­tä kä­vin ha­ke­mas­sa ne ta­kai­sin Hel­sin­gis­tä.

Sii­nä vä­lis­sä ka­sai­lin ja put­sa­sin kaik­ki muut ko­neen osat val­miik­si ni­pu­tus­ta var­ten.

En­nen moot­to­rin ka­saus­ta tuli kat­sot­tua Yo­u­Tu­bes­ta ai­ka mon­ta eri ka­saus­pät­kää ja Maz­dan oma huol­to-opas tuli plä­rät­tyä läpi use­aan ker­taan. Se kä­sit­tää pe­ri­aat­tees­sa koko au­ton eri koh­dat ai­ka kat­ta­vas­ti.

Kui­ten­kin it­se kone on pe­ri­aat­tees­sa va­kio, jo­hon on lai­tet­tu vah­vem­mat pin­na­pul­tit, joil­la sai suu­rem­man ki­ris­tys­mo­men­tin, vah­vem­mat yk­si­o­sai­set koh­dis­tus­ta­pit, jot­ka ei­vät ole niin tai­pui­sat, ja öl­jy­poh­jan muo­toi­nen ko­neen kor­set­ti, joka vä­hen­tää kier­ty­mis­tä. Sen an­si­os­ta ko­neen ka­saus su­jui jou­he­vas­ti, kun seu­ra­si vain val­mii­ta oh­jei­ta, Alek­si muis­te­lee.

Kun vauh­ti­pyö­rä ja kyt­kin löy­si­vät lo­pul­li­set paik­kan­sa, pys­tyi Alek­si vii­mein sää­tä­mään hyd­rau­li­sen pai­ne­laa­ke­rin etäi­syy­den koh­dal­leen. Ky­sees­sä on hie­no bolt-on -osa, joka tuli suo­raan al­ku­pe­räi­sen haa­ru­kan ja laa­ke­rin pai­kal­le. Oli vain yk­si on­gel­ma: se oli 25 mm lii­an kor­kea, jo­ten kyt­kin­kop­pa ei enää men­nyt­kään pai­kal­leen.

– Al­ku­pe­räi­nen kyt­kin oli ve­tä­vä, jo­ten sen haa­ruk­kaa ei voi­nut käyt­tää. Sii­hen piti teh­dä it­se käy­pä so­vi­te. Laa­ke­rin kar­kais­tu si­sä­put­ki piti ly­hen­tää ja hal­kai­si­ja sor­va­ta sa­man­lai­sek­si kuin va­ki­os­sa pai­ne­laa­ke­ris­sa. Yk­si lu­ki­tus­mut­te­ri vaih­de­laa­ti­kon puo­lel­le, ja nyt uu­si pai­ne­laa­ke­ri mah­tui uu­den kyt­ki­men kans­sa pai­kal­leen riit­tä­vän sää­tö­va­ran kans­sa.

7´S DAY

Kun pa­ket­ti oli is­tu­tet­tu ko­ne­ti­laan, sai Alek­si teh­tyä put­kis­ton: koko mat­kal­ta 3,5 tuu­maa kah­del­la vai­men­ti­mel­la. Scre­a­mer­kin oli har­kin­nas­sa, mut­ta kah­del­la ul­koi­sel­la huk­ka­por­til­la melu oli­si ol­lut jää­tä­vä ja rat­kai­su oli­si ol­lut Alek­sin mie­les­tä ai­van lii­an help­po teh­dä, jo­ten mo­lem­mat ulos­tu­lot me­ne­vät ta­kai­sin pa­ko­put­keen.

– Ruos­tu­mat­to­mas­ta te­räk­ses­tä va­let­tu pa­ko­sar­ja oli har­vo­ja bolt-on -osia mitä os­tin, ja se is­tui sekä toi­mi niin kuin lu­vat­tiin. Sen par­haim­pia etu­ja on sui­pot run­ne­rit, mikä no­peut­taa pa­ko­kaa­su­jen pois­tu­mis­ta ja pa­ran­taa vir­taus­ta. Sa­man­lais­ta tus­kin oli­sin saa­nut hit­sat­tua, ai­na­kaan läm­mön kes­ton osal­ta, +1000°C jat­ku­va.

Put­kis­ton jäl­keen vii­meis­te­lin ko­ne­ti­lan puo­lel­la ole­vat jar­ru­put­ket ja tein val­miis­ta hii­li­kui­tu­mut­kis­ta ah­to­put­ket, jois­sa oli alu­mii­ni­set pää­dyt ki­ris­tys­tä var­ten. Toi­nen niis­tä va­li­tet­ta­vas­ti ha­jo­si, jo­ten ne vaih­tui­vat alu­mii­ni­siin.

Ta­voi­te oli saa­da RX-7 käyn­ti­kun­toon 2020 hei­nä­kuu­hun men­nes­sä, jol­loin oli Suo­men wan­kel-har­ras­ta­jien oma yk­si­tyi­nen miit­ti 7’s day. Ai­kaa oli kol­men kuu­kau­den ver­ran.

Seis­kas­ta puut­tui sil­lä het­kel­lä enää ren­kaat, oh­jaus­te­hos­tin, koko polt­to­ai­ne­jär­jes­tel­mä, kaik­ki nes­te­lin­jat ja koko au­ton uu­det säh­kö­joh­dot. Ren­kaik­si tuli pe­rus­var­mat R888R se­mis­lick­sit, joi­hin tuli suo­raan Kii­nas­ta ren­gas­teks­tit, kos­ka pi­tää ryh­män teks­ti jos­sain lu­kea, mut­ta yh­tään tar­raa en ha­lun­nut it­se au­toon lii­ma­ta.

Te­hos­tin oli hel­poin, pur­kaa­mol­ta hal­vin Ope­lin säh­köi­nen te­hos­ti­men pump­pu, ja se sai osak­seen täys­pu­run ja kun­nos­tuk­sen. Sen sai hie­nos­ti pii­lo­tet­tua etu­ren­kaan etu­puo­lel­le pus­ku­rin taak­se, mis­tä oli ly­hyin mat­ka rai­de­tan­koon.

PUMP­PU

– Alun pe­rin oli tar­koi­tus lait­taa polt­to­ai­ne­puo­li ke­rää­jä­säi­li­ön kans­sa ta­ka­kon­tin puo­lel­le, mut­ta en ha­lun­nut lait­taa nii­tä sa­maan ti­laan kus­kin kans­sa tu­li­pa­lo­ris­kin ta­kia.

Alek­si oli teh­nyt jo ai­kai­sem­min vaih­to­kaup­paa erään LS-swa­pa­tun FD:n kans­sa ben­sa­tan­kis­ta, jos­sa oli ul­koi­set läh­döt suo­raan poh­jas­sa. Pum­puk­si tuli Fu­e­lab Pro­di­gy -sar­jan suu­ri­tuot­toi­sin hii­li­har­ja­ton ver­me, kos­ka nyt tar­vit­tiin käyt­tää vain yh­tä isoa pump­pua. Pump­puun sai oi­keil­la liit­ti­mil­lä suo­raan sekä kar­ke­an et­tä hie­non suo­dat­ti­men, jo­ten tur­hat lii­tok­set jäi­vät pois ja sii­tä tuli puh­dis­tuk­sen kan­nal­ta so­pi­van pie­ni pa­ket­ti.

Polt­to­ai­ne­kis­kot teh­tiin val­miis­ta pro­fii­lis­ta, mut­ta tar­koi­tus oli ajaa myös eta­no­lil­la. Raa­ka alu­mii­ni ja E85 ei ole hyvä kom­bo, jos ai­ne jää pit­käk­si ai­kaa sei­so­maan kis­kon si­säl­le, jo­ten mo­lem­mat suu­tin­tu­kit Alek­si ano­di­soi it­se, il­man li­sä­vä­riä.

VUO­DEN KO­HO­KOH­TA

Miit­tiin oli ai­kaa enää yk­si kuu­kau­si. Piu­hoi­hin Alek­si ei ol­lut vie­lä us­kal­ta­nut edes vil­kais­ta ja polt­to­ai­ne­lin­jat ja -liit­ti­met hän jou­tui ti­laa­maan pa­riin ker­taan val­mis­tus­vii­vei­den ta­kia.

– En ha­lun­nut kier­ret­tä­viä lii­tok­sia, ja ta­voit­tee­na oli saa­da präs­sät­tä­vät liit­ti­met joka pää­hän. Pää­tin, et­tä ei kan­na­ta tur­haan kii­reh­tiä ta­pah­tu­man ta­kia, jos en edes saa tar­vit­ta­via osia hei­nä­kuu­hun men­nes­sä.

Lop­pu­kuun hiek­ka­pu­hal­sin ja jau­he­maa­lau­tin osia. Ki­ris­tin kai­ken va­ral­ta kaik­ki pul­tit ja mut­te­rit, jos jo­tain oli­si­kin unoh­tu­nut. Sit­ten las­ta­sin au­ton trai­le­riin ja suun­ta­sin koh­ti Imat­raa. Pe­ril­lä sai taas hy­viä ide­oi­ta, mi­ten jat­kaa, ja vä­hän li­sää mo­tia te­ke­mi­seen, mis­tä ei to­sin vie­lä ole ol­lut puu­tet­ta.

Ro­ta­ry Ga­ra­gen kes­ken on pi­det­ty vuo­des­ta 2017 as­ti oma ko­koon­tu­mi­nen, jos­sa kat­so­taan mitä muut ovat vuo­den ai­ka­na saa­neet ai­kaan, ju­tel­laan nii­tä näi­tä, ky­sy­tään neu­vo­ja ja tot­ta kai ko­vaa ajoa. Hy­vää ajan­vie­tet­tä. Oi­ke­as­taan koko vuo­den isoin au­to­jut­tu, joka mi­nua kiin­nos­taa.

LIN­JAT KUN­TOON

Ko­ti­mat­kan ai­ka­na Alek­si päät­ti, et­tä ny­kyi­set ajo­va­lot ei­vät enää kel­paa. Hän oli teh­nyt ne jo seit­se­män ker­taa uu­sik­si ja nyt pai­kal­laan oli sleek-ajo­va­lot. Luuk­ku­lam­put oli pak­ko saa­da, mut­ta al­ku­pe­räi­set va­lot oli jo tär­vel­ty ja niis­tä pys­tyi käyt­tä­mään uu­del­leen vain moot­to­rit.

Käy­tet­ty­jä va­lo­ja on kui­ten­kin vie­lä tar­jol­la ja Suo­mes­ta löy­tyi so­pi­vat ai­hi­ot. Kirk­kaat tar­vi­keum­pi­ot tu­li­vat Tai­wa­nis­ta, ja va­lot Alek­si teki sil­lä men­ta­li­tee­til­la, et­tei nii­tä tar­vit­se tois­ta ker­taa teh­dä. Kaik­ki pul­tit vaih­tui­vat ti­taa­ni­siin, run­got sekä moot­to­rit jau­he­maa­liin, uu­det joh­dot kol­vat­tiin pu­nos­su­kan kera ja muo­vi­he­lal­li­set sää­tö­var­ret hän teki it­se uni­ball-ni­ve­lil­lä.

– Polt­to­ai­ne­lin­jat saa­pui­vat lo­ka­kuus­sa, AN8-pa­luu­lin­ja ja AN10-me­no­lin­ja. Ha­lu­sin teh­dä au­ton poh­jan kaut­ta kul­ke­van lin­jas­ton alu­mii­ni­put­kes­ta, mut­ta ta­va­ra saa­pui kie­pi­tet­ty­nä ja näyt­ti suo­ris­tet­tu­na sen ver­ran ru­mal­ta, et­tä tyy­dyin ve­tä­mään kaik­ki ve­dot let­ku­na, min­kä sit­ten ko­te­loin suo­jaan.

Toi­ve saa­da kaik­ki lii­tok­set präs­sät­tyä piti hy­lä­tä, 180° liit­ti­met ei­vät mah­tu­neet tar­jol­la ole­vien leu­ko­jen si­sään, jo­ten ne jou­tui lo­pul­ta te­ke­mään kier­ret­tä­vil­lä liit­ti­mil­lä. Kiu­kut­taa.

SÄH­KÖÄ

Jäl­jel­lä oli enää joh­to­sar­jo­jen teko. Sii­hen Alek­si va­ra­si vii­kon lo­man ja päät­ti teh­dä ko­rin piu­hat ker­ral­la, et­tei va­hin­gos­sa­kaan unoh­da mi­tään mat­kan var­rel­la.

Kaik­ki ve­dot piti myös saa­da pii­loon, kos­ka ver­hoi­lu­ja ei enää ol­lut. Start­tia sekä ko­rin säh­kö­jä oh­jaa moot­to­ri­pyö­riin tar­koi­tet­tu PDM, jon­ka kans­sa ei tar­vin­nut re­lei­tä, ja ai­nut su­la­ke tuli pää­vir­ran vä­liin.

Sa­mal­la hä­vi­si­vät viik­set ja vir­ta­luk­ko rat­ti­ak­se­lis­ta; ne vaih­tui­vat omik­si kat­kai­si­joik­si. Joh­to­sar­jat Alek­si ka­sa­si au­ton ul­ko­puo­lel­la, val­miit ni­put hän pu­jot­te­li hel­ma­ko­te­loi­den ja ta­ka­kaa­rien si­säl­tä, ja lo­puk­si kaik­ki nä­ky­vät koh­dat on su­ki­tet­tu nä­tim­mäk­si. Koko urak­ka vei noin sata tun­tia.

– Nyt kun kaik­ki va­lot toi­mi ja mit­ta­ris­tois­sa nä­kyi nu­me­roi­ta, piti teh­dä enää moot­to­rin joh­to­sar­ja. Val­mis­ta sar­jaa ei Max­xE­cuun saa, jo­ten tein oman Flying Le­ads -joh­to­sar­jas­ta. Jäl­keen päin mie­tin, et­tä oli­si kan­nat­ta­nut hom­ma­ta pel­kät liit­ti­met, kos­ka ECU on sen ver­ran kat­ta­va omaan käyt­töön, et­tä suu­rin osa val­miis­ta joh­dois­ta piti joka ta­pauk­ses­sa pois­taa.

Poh­ja­kar­tan ko­pi­oin Hal­te­cin omas­ta, ja pie­nen konf­fauk­sen jäl­keen kone läh­ti käyn­tiin yl­lät­tä­vän hel­pos­ti. Mar­ras­kuun lo­pus­sa ei ol­lut vie­lä lun­ta maas­sa, jo­ten kart­to­ja sai hie­rot­tua alus­ta­vas­ti koh­dal­leen maan­tiel­lä, ja sai sel­vi­tet­tyä tu­le­vat mah­dol­li­set on­gel­mat.

Pa­rin päi­vän sää­te­ly­jen jäl­keen pää­tin ko­keil­la, mi­ten se nyt ru­pe­aa ah­ta­maan ja kiih­ty­mään.

VÄ­LIL­LÄ VAS­TUS­TAA

– Boost cut pääl­le 0,20 bar koh­dal­le ja so­pi­va suo­ra pät­kä tie­tä. Kier­rok­set eh­ti nous­ta vä­hän yli 2 000 rpm, ja sit­ten kuu­lui tun­tu­va pa­mah­dus. En­sin luu­lin et­tä cut­ti siel­lä vaan lau­laa, vaan ei. Va­kio Tor­sen-luk­ko­pe­rä päät­ti pu­dot­taa muu­ta­mat ham­paat, ja ajoin hi­taas­ti ta­kai­sin hal­lil­le ko­van pe­rän jys­ky­tyk­sen kera.

Pu­do­tin pe­rän pois ja pu­rin sen pöy­däl­le. Täs­sä au­ke­si hyvä ti­lai­suus vaih­taa LSD ti­lal­le ja vä­hän ti­he­äm­pi vä­li­tys. 4.44 vä­li­tyk­set kävi suo­raan RX-8:n pe­räs­tä, jon­ka olin haa­li­nut jo ai­kai­sem­min, ja lu­kon hom­ma­sin uu­te­na. Iki­nä en­nen en ol­lut ta­saus­pyö­räs­töön kos­ke­nut, mut­ta pie­nen pe­reh­ty­mi­sen ja lu­ke­mi­sen jäl­keen se oli ni­pus­sa uu­sil­la osil­la. Oi­ke­al­la ham­mas­kos­ke­tuk­sel­la, vä­lyk­sil­lä, laa­ke­rei­neen ja ste­foi­neen. Ei ole vie­lä ha­jon­nut.

Kun uu­sit­tu perä oli val­mis ja pai­kal­laan, niin so­vit­tiin Sa­mu­lin kans­sa pen­ki­tys­päi­vä huh­ti­kuun al­kuun. Nyt jäi so­pi­vas­ti koko al­ku­vuo­si ai­kaa et­siä lo­put las­ten­tau­dit, et­tei rul­lil­la il­me­ni­si mi­tään va­ka­vaa.

Ai­noa isom­pi on­gel­ma il­maan­tui päi­vää en­nen Ala­jär­vel­le läh­töä, kun kaa­su­vai­je­rin kuo­ri suli vii­mei­sen sha­ke­down-ajon ai­ka­na. Uut­ta ei vuo­ro­kau­des­sa saa, jo­ten pi­ka­vi­siit­ti ky­lil­le van­han pät­kän kans­sa ja tein va­ra­o­sa­liik­kees­sä uu­den vas­taa­van. Se vaan unoh­tui voi­del­la kun­nol­la en­nen asen­nus­ta.

Seu­raa­va päi­vä pen­kis­sä su­jui mel­kein on­gel­mit­ta, mut­ta rei­lun tun­nin jar­rut­te­lun jäl­keen kaa­su ru­pe­si hirt­tä­mään. On­nek­si se kor­jaan­tui pi­kai­sel­la voi­te­lul­la. Sy­ty­tyk­sen sig­naa­li hä­vi­si vä­lil­lä, mut­ta se kor­jaan­tui myö­hem­min siir­tä­mäl­lä asen­to­an­tu­rit lä­hem­mäk­si trig­ge­ri­pyö­rää.

Lop­pu­lu­ke­mik­si las­ken­nal­li­nen teho ko­neel­ta oli ben­sal­la 416 hv ja 421 Nm, eta­no­lil­la 512 hv ja 528 Nm. Au­to trai­le­riin ja suun­ta ta­kai­sin Ki­nah­moa.

Seu­raa­val­la vii­kol­la oli tar­koi­tus läh­teä kat­sas­tus­kont­to­ril­le, mut­ta mat­ka päät­tyi muu­ta­man ki­lo­met­rin jäl­keen. En­sim­mäi­sel­lä kun­nol­li­sel­la suo­ral­la ko­ne­pel­ti kat­ke­si sa­ra­noi­den ym­pä­ril­tä, eli ko­ne­ti­laan tu­le­va il­ma­vir­ta ei nä­kö­jään pois­tu­nut­kaan riit­tä­vän no­pe­as­ti.

Peit­to oli ka­sat­tu kah­des­ta osas­ta, jois­ta ul­ko­puo­li oli hii­li­kui­tua ja si­sä­puo­li la­si­kui­tua. Ne oli lii­mat­tu toi­siin­sa jol­lain CA-lii­man ta­pai­sel­la tö­kö­til­lä, ja koko tuu­li­la­sin puo­lel­la ole­va reu­na pet­ti.

Niit­ta­sin puo­lis­kot ta­kai­sin yh­teen ve­to­nii­teil­lä ja vä­hän pie­nem­mäl­lä vauh­dil­la aje­lin ta­kai­sin koh­ti kont­to­ria. Kat­sas­tuk­ses­sa meni kaik­kien pa­pe­rei­den sekä muu­tok­sien kans­sa mel­kein koko päi­vä, ja jäl­ki­tar­kas­tuk­sen jäl­keen Maz­das­sa oli taas puh­das lei­ma, kol­men vuo­den tau­on jäl­keen.

JUT­TU­SEU­RAA TIEN VAR­RES­SA

Kont­to­ri­jum­pan jäl­keen Alek­si päät­ti, et­tä car­bon-peit­to sai lu­van läh­teä ja ti­lal­le tuli va­kio ko­ne­pel­ti. Yl­lät­tä­en va­kio oli­kin ke­vy­em­pi ja var­mas­ti tu­ke­vam­pi en­ti­seen ver­rat­tu­na, kos­ka on ko­ko­naan alu­mii­nia.

Nyt kun kori ei pu­toa ym­pä­ril­tä ajon ai­ka­na, niin vii­mein Alek­si pää­si ko­kei­le­maan mitä muu­ta ha­jo­aa seu­raa­vak­si. Nä­kö­jään tul­pan­joh­dot.

– Hel­poin kei­no oli­si ol­lut taas teh­dä vaan uu­det, mut­ta mie­lek­kääm­pi rat­kai­su oli hä­vit­tää tur­hat joh­dot ko­ko­naan. Puo­li vuot­ta ai­kai­sem­min muut har­ras­ta­jat oli­vat ru­ven­neet käyt­tä­mään Nis­sa­nin VR-38, suo­raan sy­ty­tys­tul­pan pääl­le tu­le­via puo­lia, ja muis­sa moot­to­reis­sa ne ovat jo mel­kein­pä nor­mi. Loo­gi­nen rat­kai­su ja yk­si osa vä­hem­män, jota tar­vit­see kor­ja­ta.

RX-7 stage 1 oli val­mis, 2021 kesä meni crui­sin­kien pa­ris­sa ja muu­ten vaan ajel­les­sa il­man mää­rän­pää­tä. Pää­päi­vä oli taas pe­rin­tei­nen hei­nä­kuun miit­ti, ja täl­lä ker­taa pää­sin pai­kal­le ihan aja­mal­la, mie­dol­la 34 l / 100 km kes­ki­ku­lu­tuk­sel­la. Ko­ti­mat­kal­la ul­ko­läm­pö­ti­la rie­hui lä­hem­pä­nä 40°C ja yli­mi­toi­tet­tu pump­pu sai polt­to­ai­neen kie­hu­maan tan­kis­sa. Pa­luu­lin­jas­sa läm­pö oli par­haim­mil­laan yli 70°C ja tien­si­vus­sa ei ol­lut mi­tään muu­ta jääh­dy­tys­kei­noa kuin odot­ta­mi­nen. Him­mai­lu ku­lui kui­ten­kin no­pe­aan, kun joka py­säh­dyk­sen koh­dal­la joku muu tien­käyt­tä­jä py­säh­tyi ja tuli ky­se­le­mään tai jut­te­le­maan nii­tä näi­tä, mikä tuli vä­hän yl­lä­tyk­se­nä.

RA­KEN­NE­TAAN VÄ­LIL­LÄ

Lop­pu­ke­sän ai­ka­na Alek­sin mie­len­kiin­to ajaa tai miet­tiä koko au­toa hä­vi­si jos­tain syys­tä ko­ko­naan. Alek­sin mie­les­tä au­ton en­sim­mäi­nen vai­he on val­mis, ja mi­tään pie­niä muu­tok­sia ei oi­kein kiin­nos­ta tai voi edes teh­dä.

Ta­voi­te oli kui­ten­kin teh­dä mah­dol­li­sim­man simp­pe­li ko­ko­nai­suus, ja jos kaik­ki va­rus­teet on jo pois­tet­tu, niin sii­tä on vä­hän vai­kea jat­ko­ja­los­taa pie­nel­lä työl­lä, mikä on ai­van tot­ta. Elo­kuun alus­sa hän lait­toi en­sim­mäi­set osat net­tiin myyn­tiin, ja tä­män kau­den tek­niik­ka on jo pu­ret­tu pois au­tos­ta.

– Siis pi­tää­hän näi­tä ai­na vä­lil­lä ra­ken­taa, Alek­si vir­nis­tää.

SPEK­SIT

MOOT­TO­RI:

13B-REW 1,3L, Ra­cing Beat Full Brid­ge port, Pi­ne­ap­p­le Ra­cing EP5A pa­ko­por­tit, Pi­ne­ap­p­le Ra­cing So­lid do­vel ta­pit, RST öl­jy­poh­jan tuki, kone ta­sa­pai­no­tet­tu, At­kins Ro­ta­ry Vi­ton jääh­dy­tin­nes­te­tii­vis­teet, Au­to Craft del­rin moot­to­ri­tyy­nyt, öl­jyn­pai­neen sää­ti­met shim­mat­tu, Maz­dan kil­pa­laa­ke­rit pää­ty­rat­tais­sa ja kier­to­män­nis­sä, Turb­lown En­gi­nee­ring moot­to­rin pin­na­pul­tit ja mut­te­rit, Turb­lown En­gi­nee­ring 347SS pa­ko­sar­ja, 3,5” ros­te­ri­put­kis­to, Vib­rant ros­te­ri­nen 3,5” vä­li­vai­men­nin, SPEED­FAC­TO­RY LT-5 -pää­te­vai­men­nin, DEI Ti­ta­nium läm­pö­kää­re put­kis­tos­sa, Black sa­tin -pin­noi­te pa­ko­pe­säs­sä, down­pi­pes­sa ja pa­ko­sar­jas­sa, Tur­bos­mart Gen V WG40 -huk­ka­port­ti 2kpl, Borg­War­ner EFR 9274 -tur­bo­ah­din, Borg­War­ner D 1.05 A/R Twinsc­roll -pa­ko­pe­sä, Go Fast Bits DVX Bov-vent­tii­li, FEED avar­ret­tu kaa­su­läp­pä +4mm, FEED ah­to­kau­la, REV9 vä­li­jääh­dy­tin 635 X 305 X 89mm, Frank­lin Per­for­man­ce Bil­let ve­si­pum­pun adap­te­ri, Frank­lin Per­for­man­ce Bil­let öl­jyn­täyt­tö­kau­la, Frank­lin Per­for­man­ce Bil­let puo­lien te­li­neet, Nis­san GTR VR38 COP puo­lat, Maz­da RX-8 na­ku­tu­san­tu­ri 2kpl, Max­xE­CU-RACE ECU, Mo­cal 19-Ri­vi­nen öl­jyn­jääh­dy­tin 2kpl, Mo­cal OT/2G öl­jy­ter­mos­taat­ti, Da­vies Craig EWP150 säh­köi­nen ve­si­pump­pu, Bil­let ter­mos­taat­ti 85°C, alu­mii­ni­nen jääh­dy­tin­nes­teen laa­je­ne­mis­säi­liö, Mis­hi­mo­to alu­mii­ni­syy­lä­ri, In­jec­tor Dy­na­mics ID 2000 suut­ti­met 4kpl, KKD pro­fii­lis­ta teh­dyt polt­to­ai­ne­kis­kot, Fu­e­lab Pro­di­gy 750 lph polt­to­ai­ne­pump­pu, XRP ProP­lus polt­to­ai­ne­lin­jat ja liit­ti­met, Ra­dium En­gi­nee­ring kar­kea ja hie­no polt­to­ai­neen suo­da­tin, Ra­dium En­gi­nee­ring FPR-D ben­san­pai­neen­sää­din, Pi­perc­ross il­man­suo­da­tin

VOI­MAN­SIIR­TO:

Bil­let 1045 vauh­ti­pyö­rä omil­la mi­toil­la, au­to­maa­tin vas­ta­pai­no ARP-pul­teil­la, Til­ton OT-II 2-le­vyi­nen kyt­kin ja 7.25” ase­tel­ma, Til­ton TIL-75-750U kyt­kin pää­sy­lin­te­ri, Til­ton Hyd­rau­li­nen kyt­ki­men työ­sy­lin­te­ri, B&M vaih­de­vä­lin­ly­hen­nin, KAAZ 1.5 LSD, Maz­da RX-8 4.44 pe­rä­vä­li­tys

ALUS­TA:

TEIN Flex Z Coi­lo­ver alus­ta­sar­ja, Ta­na­be etu- ja taka kal­lis­tuk­sen­va­kaa­jat +2mm, KTS taka-ala­tu­ki­var­ret, Hel­l­man ure­taa­ni­pus­lat, Hel­l­man pe­rän tuki, kal­lis­tuk­sen­va­kaa­jan sää­det­tä­vät koi­ran­luut, taka-au­raus­var­ret Pil­low­ball, ARP pin­na­pul­tit, Su­perP­ro rai­de­tan­gon pus­lat, Ti­taa­ni­set pyö­rän­mut­te­rit, Opel Ast­ran säh­köi­nen oh­jaus­te­hos­tin, apu­run­got ja kaik­ki pyö­rän­tu­en­nan osat hi­ot­tu puh­taak­si jäys­teis­tä sekä jau­he­maa­lat­tu

JAR­RUT:

Mer­ce­des Benz W220 330 mm jar­ru­le­vyt edes­sä, Hol­den Ast­ra PJ 315 mm jar­ru­le­vyt ta­ka­na, Maz­da RX-7 FD3S Type RZ ta­ka­sa­tu­lan run­got, RST jar­ru­lin­jat, Maz­da 929 jar­ru­sy­lin­te­ri, jar­ru­te­hos­tin pois­tet­tu, sa­tu­lat jau­he­maa­lat­tu

VAN­TEET JA REN­KAAT:

Edes­sä BBS LM069 8x17” ET33, ta­ka­na BBS LM068 9x17” ET30, Ro­nal Ti­taa­ni-ke­hä­pul­tit, KOR­REK Pro Ce­ra­mic TFC Cure pin­noi­te, ren­kaat edes­sä TOYO Pro­xes R888R 255/40-17”, ta­ka­na TOYO Pro­xes R888R 225/45-17”, ren­gas­teks­tit

KO­RI­MUU­TOK­SET:

Tur­va­kaa­ret, kaik­ki rei­ät si­lo­tet­tu pois, cus­tom led-va­lot, hii­li­kui­tui­set ajo­va­lo­jen kan­net, ta­ka­na bash bar tunk­kaus­pis­teel­lä, lo­ka­suo­ja­pei­lit, etu­park­ki- ja suun­ta­va­lot pois­tet­tu, Ae­ro­Catch ko­ne­pel­ti­lu­kot, alu­mii­ni­set oven­kah­vat

SI­SUS­TA:

Si­sus­ta rii­sut­tu, Sa­belt SW-733 rat­ti, Sa­belt Ti­tan pen­kit, Ta­ka­ta MPH-341 6-pis­te­vyöt, alu­mii­ni­set ovi­pah­vit, hii­li­kui­tui­nen pul­lo­te­li­ne öl­jyil­le, ko­je­lau­ta ja ovi­pah­vit ver­hoil­tu, kes­ki­kon­so­li ja kaik­ki ko­je­lau­dan muo­vit si­lo­tet­tu, PDM kat­kai­si­ja­pa­nee­li kes­ki­kon­so­lis­sa, Canc­hec­ked MFD32S -mit­ta­ris­to, Levy Ro­tor Corp alu­mii­ni­nen kaa­su­pol­jin, oh­jaus­pyl­vääs­tä pois­tet­tu vir­ta­luk­ko ja viik­set, Gred­dy ah­to­pai­ne­mit­ta­ri (Ret­ro), Mo­to­gad­get mo.unit blue PDM ko­ri­säh­köil­le, si­sus­ta maa­lat­tu U-Pol Rap­tor -la­va­pin­noit­teel­la, kaik­ki eris­teet pois­tet­tu, oven­kah­vat ja lu­kot vaih­det­tu rem­meik­si

KII­TOK­SET:

Ro­ta­ry Ga­ra­ge, Maa­laa­mo Le­hi­koi­nen, Re­WoN Mo­tors, KBC Ga­ra­ge, Tu­ned By Sa­mu­li

KUKA KUS­KAA:

Omis­ta­ja: Alek­si Wal­ling

Am­mat­ti: Ren­ki

Ikä: 27

Ins­tag­ram / Tik­tok: @tur­bo­rul­la

Muis­ta seu­ra­ta GTi-Ma­ga­zi­nea myös so­mes­sa!

Fa­ce­book: https://www.fa­ce­book.com/GTi­Ma­ga­zi­ne/

Ins­tag­ram: https://www.ins­tag­ram.com/gti­ma­ga­zi­ne/

Ti­laa GTi-Ma­ga­zi­ne ko­tii­si osoit­tees­ta www.gti.fi/ti­laa !

EXT­RA PHO­TOS!

 

GTi-Magazine suosittelee myös näitä!

Kuvia: Fitted Fest '25

GTi.Kuvat

Kuvia: Fitted Fest '25

GTi.Kuvat

Kerro meille mielipiteesi siitä, oliko ennen kaikki paremmin?

GTi.Artikkelit

Kerro meille mielipiteesi siitä, oliko ennen kaikki paremmin?

GTi.Artikkelit

GTi-Magazinen numero 07 / 2025 ilmestyy 27.8.2025

GTi.Artikkelit

GTi-Magazinen numero 07 / 2025 ilmestyy 27.8.2025

GTi.Artikkelit