Heinosen matkat Euroopassa: DMEC Round 5, Saksa

GTi.Artikkelit

Kol­min­ker­tai­nen drif­tin­gin Suo­men mes­ta­ri Lau­ri Hei­no­nen läh­ti tii­mei­nen kier­tä­mään Eu­roo­pan ko­vin­ta drif­ting-sar­jaa. GTi-Ma­ga­zi­ne oli mat­kas­sa vah­vas­ti mu­ka­na, ja Hei­no­nen ker­toi koko kau­den ajan seik­kai­luis­taan ak­tii­vi­ses­ti leh­den si­vuil­la. Nyt tämä jut­tu­sar­ja jul­kais­taan myös GTi:n net­ti­si­vuil­la kai­ken kan­san näh­tä­vil­le! Täl­lä ker­taa ker­ra­taan Drift Mas­ter­sin kau­den vii­meis­tä edel­lis­tä, eli eep­pi­sis­sä mai­se­mis­sa Sak­san Fer­ro­po­lik­ses­sa ajet­tua kau­den vii­det­tä osa­kil­pai­lua. An­ne­taan pu­heen­vuo­ro tut­tuun ta­paan suo­raan Lau­ril­le!

Ar­tik­ke­li jul­kais­tu en­sim­mäi­sen ker­ran GTi-Ma­ga­zi­nen nu­me­ros­sa 08 / 2022 · Ku­vat:

Vla­di­mir Lja­dov

@wheels­by­wov­ka

· Teks­ti: Mat­ti Tir­ro­nen @ku­vaa­ma­sa & Lau­ri Hei­no­nen @lau­ri­hei­no­nen18

Tä­män­ker­tai­nen drif­ting-seik­kai­lum­me Eu­roo­pas­sa suun­tau­tui Sak­saan, hie­man Ber­lii­nin ete­lä­puo­lel­le Grä­fen­hai­nic­hen-ni­mi­seen kau­pun­kiin, jos­sa si­jait­see ai­nut­laa­tui­nen ta­pah­tu­ma-alue ni­mel­tä Fer­ro­po­lis, "the city of iron". Nimi juon­taa juu­ren­sa alu­een mai­se­maa hal­lit­se­vis­ta 1950-lu­vun val­ta­vis­ta avo­lou­hos-kai­vin­ko­neis­ta joi­ta on siel­lä yh­teen­sä vii­si kap­pa­let­ta ison as­falt­ti­ken­tän ym­pä­ril­le muo­dos­tel­maan ase­tel­tu­na. Täl­le as­falt­ti­ken­täl­le si­joit­tuu Drift Mas­ters Eu­ro­pe­an Cham­pi­ons­hip Round 5, eli toi­sek­si vii­mei­nen EM-kil­pai­lum­me täl­lä kau­del­la.

MUR­HEET EN­SIN

En­nen kuin pää­sem­me mat­kaan, on hyvä taas pu­do­ta maan pin­nal­le ja pa­la­ta ama­töö­ri­moot­to­riur­hei­lun va­li­tet­ta­vas­ti eh­kä ylei­sim­pään ai­hee­seen: tek­niik­ka­mur­hei­siin. Uu­si moot­to­rim­me oli sel­vin­nyt de­byyt­ti­ki­sas­taan Rii­as­sa lois­ta­vas­ti, mut­ta ol­les­sam­me ki­so­jen vä­lis­sä "ko­ti­ra­dal­la" Pe­sä­mä­es­sä tree­nai­le­mas­sa Pel­to­lan Tee­mun kans­sa, päät­ti tek­niik­ka lyö­dä ka­pu­loi­ta rat­tai­siin ja is­ki lä­hes täy­sil­tä kier­rok­sil­ta pa­han kuu­loi­sen käyn­ti­häi­ri­ön mur­heek­sem­me. Ti­lan­tee­seen liit­ty­en – meil­lä oli Tee­mun kans­sa me­neil­lään au­ton­vaih­to-ko­ea­jot (jos­ta löy­dät vi­de­o­ma­te­ri­aa­lia mo­lem­pien Yo­u­tu­be-ka­na­vil­ta), mut­ta tämä ei ol­lut käyt­tä­jä­pe­räi­nen vika, vaan vika il­maan­tui kuin sa­la­ma kirk­kaal­ta tai­vaal­ta.

En­nen kuin pys­tyim­me läh­te­mään pai­kal­lis­ta­maan käyn­ti­häi­ri­ö­tä moot­to­ria käyt­tä­mäl­lä, oli pois­sul­jet­ta­va me­kaa­ni­sen vian mah­dol­li­suus. Oli­si ikä­vä här­nä­tä moot­to­ria ylä­kier­rok­sil­la esi­mer­kik­si an­tu­ri­vi­kaa et­sies­sä, jos sy­lin­te­ris­sä pouk­koi­li­si vent­tii­lin pa­la­sia.

Näin ei kui­ten­kaan on­nek­si ol­lut. Tämä sel­vi­si ko­val­la työl­lä, kun pää­me­kaa­nik­ko Toni "Jake" Mar­jo­maa pur­ki vas­ta­val­mis­tu­neen moot­to­rim­me, kan­sia lu­kuu­not­ta­mat­ta, lä­hes ko­ko­naan. Pit­kän met­säs­tyk­sen jäl­keen, suut­ti­mien ja puo­lien jär­jes­tys­tä vaih­del­les­sa, hän tör­mä­si vian ai­heut­ta­jaan: han­ka­las­sa pai­kas­sa moot­to­rin ja tu­li­sei­nän vä­lis­sä, toi­nen sy­ty­tys­puo­lien maa­doi­tus­pult­ti oli pääs­syt löys­ty­mään au­ki – huh, mikä hel­po­tus! Maa­doi­tus kun­toon, ja niin Dod­ge nau­kui en­ti­seen tyy­liin­sä. Jäl­leen ker­ran, juu­ri en­nen ole­tet­tua läh­tö­päi­vää pää­sim­me huo­kai­se­maan, et­tä kyl­lä me reis­suun läh­de­tään.

Saksan Ferropoliksen miljöö on ainutlaatuinen, sillä areena-aluetta ympäröivät 1950-luvulta peräisin olevat louhoskoneet, jotka ovat varovastikin sanottuna massiivisia. Lisäksi kilpailua ajetaan pimeällä, mikä tuo oman mausteensa peliin.

Saksan Ferropoliksen miljöö on ainutlaatuinen, sillä areena-aluetta ympäröivät 1950-luvulta peräisin olevat louhoskoneet, jotka ovat varovastikin sanottuna massiivisia. Lisäksi kilpailua ajetaan pimeällä, mikä tuo oman mausteensa peliin.

JA MAT­KAAN

Suu­rin osa ki­sa­mat­kois­tam­me EM-sar­jas­sa suun­tau­tuu Suo­mes­ta ete­lään ja olem­me sik­si pyr­ki­neet vaih­te­le­maan mat­kus­tus­tyy­liä tai -reit­tiä, jot­ta pää­si­sim­me mat­koil­lam­me ko­ke­maan mah­dol­li­sim­man pal­jon. Siis­pä täl­lä ker­taa pää­tim­me ko­keil­la lai­va­mat­kaa suo­raan Hel­sin­gis­tä Sak­saan, Tra­vemün­deen. Lai­va­mat­kan kes­to on yli 30 tun­tia, mikä oli meil­le kai­kil­le pi­sin mat­ka me­ril­lä iki­nä.

En­nak­ko­luu­lois­ta poi­ke­ten tuo ai­ka ku­lui yl­lät­tä­vän no­pe­as­ti ruo­kaa su­la­tel­len ja vä­lil­lä sau­no­en – ei siis huo­no tapa viet­tää ai­kaa en­nen kil­pai­lua.

Puo­len yön ai­kaan Sak­saan ran­tau­tu­es­sam­me pääl­lä oli mel­koi­nen uk­kos­myrs­ky ja tun­nel­ma kul­je­tus­bus­sis­sam­me oli jän­nit­ty­nyt, kun suun­ta­sim­me no­kan koh­ti pi­me­ää tun­te­ma­ton­ta. On­nek­si on gps-na­vi­gaat­to­rit ole­mas­sa! Mat­ka su­jui hy­vin bus­sin­kul­jet­ta­ja­pa­ri Ari Här­kä­län ja Ans­si Saa­re­lan val­vo­es­sa ja mei­dän mui­den nuk­ku­es­sa koi­ra­nun­ta bus­sin pe­ru­koil­la.

Saa­vu­tim­me mää­rän­pään kol­men ai­koi­hin aa­mu­yös­tä, mut­ta em­me kui­ten­kaan pääs­seet va­ri­kol­le, sil­lä var­ti­ja kään­nyt­ti mei­dät port­tien ul­ko­puo­lel­le yök­si odot­te­le­maan check-inin au­ke­a­mis­ta aa­mu­seit­se­mäl­tä. Kul­jet­ta­ja­ko­kous al­kai­si aa­mul­la kah­dek­sal­ta ja en­sim­mäi­set tree­nit heti pe­rään, jo­ten ly­hy­en yön li­säk­si ra­sit­tee­na oli vie­lä kii­rei­nen aa­mu va­ri­kon ka­sauk­sen mer­keis­sä.

Check-inin li­pun­myy­jän pom­miin nuk­ku­mis­ta lu­kuu­not­ta­mat­ta aa­mu su­jui on­gel­mit­ta, ja olim­me ajal­lam­me osal­lis­tu­mas­sa en­sim­mäi­siin tree­nei­hin, ihail­len sa­mal­la aa­mun val­je­tes­sa tätä ai­nut­laa­tuis­ta mil­jöö­tä. Vink­ki kai­kil­le omaa drif­ting-ra­taa suun­nit­te­le­vil­le: kan­nat­taa kai­vaa rata muu­ta­man met­rin sy­vyy­teen, jol­loin ylei­sö jää hie­man kor­ke­am­mal­le ja näin ol­len pys­tyy hie­nos­ti seu­raa­maan esi­mer­kik­si ajo­lin­jo­ja "lin­tu­pers­pek­tii­vis­tä" joka puo­lel­ta ra­taa.

Suomalaisittain oltiin ikävässä tilanteessa, sillä vaikka kaikki neljä suomalaista raivasivatkin tiensä kaavioon, olivat heti TOP 32 -vaiheessa vastakkain suomalaiset Keski-Korpi ja Haanpää. Noista jälkimmäinen jatkoi kaaviossa matkaansa TOP 16 -vaiheeseen, jossa kuitenkin tie nousi pystyyn Conor Shanahania vastaan.

Suomalaisittain oltiin ikävässä tilanteessa, sillä vaikka kaikki neljä suomalaista raivasivatkin tiensä kaavioon, olivat heti TOP 32 -vaiheessa vastakkain suomalaiset Keski-Korpi ja Haanpää. Noista jälkimmäinen jatkoi kaaviossa matkaansa TOP 16 -vaiheeseen, jossa kuitenkin tie nousi pystyyn Conor Shanahania vastaan.

MAT­KAN JÄL­KEEN AJA­MAAN

Aa­mun ja il­ta­päi­vän tree­nit su­jui­vat nou­su­joh­tei­ses­ti, mut­ta on­gel­ma­koh­dak­si ra­das­sa osoit­tau­tui ly­hyt ko­va­vauh­ti­nen al­ku­kiih­dy­tys, joka teh­tiin suo­raan koh­ti 90 as­teen be­to­ni­nurk­kaa. It­se mut­ka oli kyl­lä pyö­re­äl­lä sä­teel­lä, mut­ta tuo ho­ri­son­tis­sa möl­löt­tä­vä poi­kit­tai­nen be­to­ni­sei­nä ai­heut­ti tar­peet­to­man ai­kai­sen kaa­sul­ta nos­ton ja niin­pä 1. ja 2. clip­ping poin­tit jäi­vät tur­han kau­as joka ker­ta.

Näin jäl­keen­päin aja­tel­tu­na oli eh­kä vii­sas­ta ot­taa va­ro­vas­ti en­nen kuin täy­si luot­to löy­tyi, sil­lä tuo be­to­ni­sei­nä vaa­ti usei­ta au­to-uh­re­ja vii­kon­lo­pun ai­ka­na. Sa­ma­na tors­tai-il­ta­na meil­lä oli vie­lä il­tat­ree­ni, joka ajet­tiin ni­men­sä mu­kai­ses­ti il­lal­la kei­no­va­lo­jen lois­tees­sa. Tämä oli it­sel­le­ni täy­sin uu­si ko­ke­mus – ja to­del­la hie­no sel­lai­nen! Ra­dan ha­vain­noin­ti muut­tuu va­loi­suu­den mu­kaan to­del­la pal­jon. Tree­niä var­jos­ti sa­de­kuu­ro, joka teki ra­dan pi­dos­ta ar­vaa­mat­to­man, ja as­kel­mer­kit me­ni­vät jäl­leen uu­sik­si.

Per­jan­tai­na oli har­joit­te­lua puo­li­mä­räl­lä en­nen la­jit­te­lu­ja, jot­ka ajet­tiin puo­li­kui­val­la. Koko ajan piti mu­kau­tua olo­suh­tei­siin, ei­kä sitä vii­meis­tä "näin se pi­tää men­nä" -fii­lis­tä on­nis­tut­tu saa­maan. Jos­tain syys­tä use­am­pi oma en­sim­mäi­nen la­jit­te­lu­ve­to on tänä vuon­na mu­ren­tu­nut ajo­vir­hei­siin, jo­ten nyt kes­ki­tyt­tiin saa­maan oi­ke­as­ti var­ma veto al­le, jot­ta toi­seen voi­si yrit­tää jo­tain roh­ke­am­paa. Ja näin se en­sim­mäi­nen myös meni: en­sim­mäis­tä kah­ta clip­ping poin­tia lu­kuu­not­ta­mat­ta kaik­ki meni ku­ten pi­ti­kin ja ekas­ta ve­dos­ta saa­tiin 79 pis­tet­tä.

Var­mis­te­lu nä­kyy la­jis­sam­me va­ro­vai­sem­pa­na kaa­sun käyt­tö­nä, puo­len­vaih­dot ovat hi­taam­pia ja kä­si­jar­rua käy­te­tään ta­val­lis­ta enem­män. Tämä nä­kyy tot­ta kai tuo­ma­ris­toon ja he ro­kot­ta­vat sii­tä oi­keu­te­tus­ti pis­teis­sä. Toi­seen la­jit­te­lu­ve­toon läh­det­tiin kor­jaa­maan näi­tä asi­oi­ta, mut­ta edel­leen en­sim­mäi­sen mut­kan ajo­lin­ja oli vä­hän pie­les­sä ja yri­tyk­ses­tä huo­li­mat­ta puo­len­vaih­dot­kin tun­tui­vat hi­tail­ta, jo­ten mer­kit­tä­vää pa­ran­nus­ta ei tul­lut – 82 pis­tet­tä. Sil­lä ir­to­si la­jit­te­lui­den 21. sija ja pa­ri­a­jo­kaa­vi­oon ka­ve­rik­si Puo­la­lai­nen Pa­wel Kor­pu­lins­ki, joka vii­me ker­ral­la Fer­ro­po­lik­ses­sa ajoi it­sen­sä prons­sil­le. La­jit­te­lui­den jäl­keen saim­me viet­tää va­paa­ta per­jan­tai-il­taa kat­so­mon puo­lel­la, sa­mal­la ra­dal­la ajet­ta­van Iron Drift King -kut­su­kil­pai­lun Top 32 -kaa­vi­o­ta seu­rail­len.

Sade sekoitti kisoja koko viikonlopun, ja välillä ajettiin ikävän puolikuivalla radalla. Saksan osakilpailun jälkeen kärjessä majailee mies puolasta, Piotr Wiecek.

Sade sekoitti kisoja koko viikonlopun, ja välillä ajettiin ikävän puolikuivalla radalla. Saksan osakilpailun jälkeen kärjessä majailee mies puolasta, Piotr Wiecek.

EN­SIM­MÄI­SEN KIL­PAI­LU­PÄI­VÄN JÄL­KEI­NEN KIL­PAI­LU­PÄI­VÄ

Toi­nen var­si­nai­nen kil­pai­lu­päi­vä, täl­lä ker­taa lau­an­tai­päi­vä, koos­tui pa­ri­a­jot­ree­nis­tä sekä it­se pa­ri­a­jo­kaa­vi­os­ta. Täs­sä osa­kil­pai­lus­sa ra­dan muo­dos­ta joh­tu­en pa­ri­a­jot­ree­ni ajet­tiin niin, et­tä heti suo­ri­tuk­sen pää­tyt­tyä kur­vat­tiin ta­kai­sin läh­töön ja ajet­tiin sa­man ka­ve­rin kans­sa toi­sin­päin. To­del­la toi­mi­va sys­tee­mi, kos­ka se mu­kai­lee täy­sin kaa­vi­os­sa har­joi­tet­ta­vaa toi­min­taa.

Ja kuin­ka ol­la­kaan, am­mat­ti­mies Kor­pu­lins­ki oli ky­tän­nyt it­sen­sä jo­nos­sa mei­kä­läi­sen taak­se, ja pää­sim­me yh­des­sä har­joit­te­le­maan usei­ta ve­to­ja. Sa­de­ke­li hait­ta­si jäl­leen toi­min­taa: ku­mil­la kyl­läs­tet­ty ajo­lin­ja oli su­per­liu­kas ja hie­man si­sem­pä­nä kul­ke­van seu­raa­van au­ton lin­ja pal­jon pi­tä­väm­pi. Mut­ta keli oli on­nek­si kui­vu­maan päin, ja lo­pus­sa pää­si hy­vin­kin sii­hen ma­kuun mitä kaa­vi­os­sa oli lu­vas­sa, koh­ta­lai­sen ta­sa­vä­kis­tä vään­töä. Myös en­sim­mäi­nen kur­vi al­koi su­ju­maan.

Tällä kertaa Laurin pudotti kaaviosta Pavel Korpulinski. Jos jotain lohtua haluaa etsiä, oli Korpulinski lopulta mukana finaalissa, eli huonolle ei hävitty!

Tällä kertaa Laurin pudotti kaaviosta Pavel Korpulinski. Jos jotain lohtua haluaa etsiä, oli Korpulinski lopulta mukana finaalissa, eli huonolle ei hävitty!

KAA­VI­OON

TOP 32 -pa­ri­a­jo­kaa­vi­oon läh­det­tiin spot­te­ri-Arin ha­vain­to­jen mu­kai­ses­ti pää­o­sin kui­val­la ra­dan pin­nal­la. Ai­no­as­taan ai­van ul­ko­a­lu­eet oli­vat vie­lä hie­man kos­tei­ta. Huo­nom­pa­na la­jit­te­li­ja­na minä ajoin en­sin ta­ka­na. On­nek­si en ol­lut ai­van ka­ve­rin oves­sa kiin­ni, kun en­sim­mäi­ses­sä kur­vis­sa Kor­pu­lins­ki kop­sah­ti sei­nään oi­ke­al­la ta­ka­nur­kal­laan ja jou­tui vä­hän kor­jai­le­maan. Seu­raa­vas­sa puo­len­vaih­dos­sa ta­pah­tui seu­raa­va osu­ma; pyyh­käi­sin vas­tus­ta­jan ha­nu­rin keu­lal­la­ni, ja la­si­kui­dun pa­la­set len­te­li­vät.

Tämä tuli mi­nul­le täy­te­nä yl­lä­tyk­se­nä, sil­lä luu­lin ole­va­ni ai­van oi­kein ase­moi­tu­nee­na hyö­kä­täk­se­ni ka­ve­rin ovel­le heti kun "ovi au­ke­aa", eli ka­ve­rin ta­ka­pää väis­tyy edes­tä­ni puo­lel­ta toi­sel­le. Vaan tämä puo­len­vaih­to oli­kin ole­tet­tua hi­taam­pi, ja kos­ka tie­sin et­tä hän­tä vas­taan pi­tää pai­naa täy­sil­lä, ta­pah­tui kon­tak­ti.

Mo­lem­pien au­tot py­syi­vät kui­ten­kin luis­tos­sa ja meno jat­kui, mut­ta oli sel­vää, et­tä tä­män osu­man syyl­li­sek­si kat­sot­tu oli­si sel­ke­äs­sä ala­kyn­nes­sä toi­sin­päin läh­det­tä­es­sä. La­si­kui­tu­pus­ku­rin pa­la­set ke­räil­tiin au­to­ni al­ta, ja läh­din aja­maan ve­toa edel­lä.

Har­joit­te­lus­sa löy­ty­nyt lin­ja 1. ja 2. clip­ping poin­teil­le py­syi edel­leen koh­dal­laan, ja tu­lin vauh­dik­kaas­ti myös sen koh­dan jos­sa ka­ve­ri ot­ti va­ro­vas­ti omas­sa "le­a­dis­saan". Pais­ka­sin vii­mei­sen puo­len­vaih­don kiu­kul­la, ja niin näyt­tä­väs­ti kuin se me­ni­kin, niin ke­rät­ty vauh­ti kos­tau­tui heti, kun ajo­lin­ja oli­kin ul­ko­kur­vis­ta vie­lä hie­man kos­tea ja ajau­duin hie­man le­ve­äk­si.

Tuo­mi­on tul­les­sa Kor­pu­lins­ki kat­sot­tiin syyt­tö­mäk­si osa­puo­lek­si en­sim­mäi­sen ve­don kon­tak­tiin ja hä­nel­le sal­lit­tiin va­ro­vai­suus olo­suh­teet huo­mi­oi­den. Mi­nun oli­si siis pi­tä­nyt ol­la jär­ke­väm­pi ja ol­la ot­ta­mat­ta ris­kiä, mut­ta ku­ten sa­not­tu, ei täl­lä ta­sol­la läh­de­tä ole­tuk­sel­la et­tä ka­ve­ri edes­sä saat­tai­si var­mis­tel­la. Kar­vaan pet­ty­myk­sen saat­te­le­ma­na siir­ryim­me täs­tä pa­ris­ta kat­so­mon puo­lel­le.

Har­mi­tus­ta li­sä­si aja­tus sii­tä, et­tä ker­ran­kin rata oli sen ver­ran pie­ni et­tä mei­dän au­tom­me al­ta­vas­taa­ja-te­ho­lu­ke­ma (n. 620 hv vs ylei­nen taso n. 800 hv paik­keil­la) ei hai­tan­nut me­noa. Kor­pu­lins­ki jat­koi tai­val­taan ai­na fi­naa­li­pa­riin as­ti, jos­sa hän koh­ta­si ir­lan­ti­lai­sen Jack Sha­na­ha­nin, mut­ta jou­tui tai­pu­maan täl­le ja oli siis kil­pai­lun toi­nen.

Mei­dän ko­ti­mat­kam­me al­koi seu­raa­va­na aa­mu­päi­vä­nä sa­mal­la kaa­val­la kuin tu­lo­mat­ka­kin, ja jäl­leen ker­ran pit­kä lai­va­mat­ka teki hy­vää kil­pai­lus­ta pa­lau­tu­mi­sen kan­nal­ta.

Nyt kat­seet on suun­nat­tu kil­pa-au­ton alus­tan ke­hit­tä­mi­seen, jot­ta saam­me puo­len­vaih­dois­ta jäl­leen no­pei­ta ja hel­pom­min hal­lit­ta­via – mut­ta täs­tä li­sää seu­raa­vas­sa jak­sos­sa!

HEI­NO­NEN DRIFT TEAM

Au­to

Nis­san 180SX RPS13 & Nas­car V8

Kus­ki

Lau­ri Hei­no­nen @lau­ri­hei­no­nen18

Tii­mi

Toni "Jake" Mar­jo­maa @ja­ke­liuss

Ari Här­kä­lä @ars­ka­teh­taal­la

San­te­ri Jär­vi­nen @vlnt_e30

Tan­ja Tai­pal­maa @tan­ja­tai­pal­maa

Jan­ne "Nape" Pöy­ry @na­peez

Ans­si Saa­re­la @Ang3_of­fi­ci­al

Seu­raa tii­miä Yo­u­tu­bes­sa, Fa­ce­boo­kis­sa ja Ins­tag­ra­mis­sa!

Muis­ta seu­ra­ta GTi-Ma­ga­zi­nea myös so­mes­sa!

Fa­ce­book: https://www.fa­ce­book.com/GTi­Ma­ga­zi­ne/

Ins­tag­ram: https://www.ins­tag­ram.com/gti­ma­ga­zi­ne/

Ti­laa GTi-Ma­ga­zi­ne ko­tii­si osoit­tees­ta www.gti.fi/ti­laa !

EXT­RA PHO­TOS!

 

GTi-Magazine suosittelee myös näitä!

Kuvia: Fitted Fest '25

GTi.Kuvat

Kuvia: Fitted Fest '25

GTi.Kuvat

Kerro meille mielipiteesi siitä, oliko ennen kaikki paremmin?

GTi.Artikkelit

Kerro meille mielipiteesi siitä, oliko ennen kaikki paremmin?

GTi.Artikkelit

GTi-Magazinen numero 07 / 2025 ilmestyy 27.8.2025

GTi.Artikkelit

GTi-Magazinen numero 07 / 2025 ilmestyy 27.8.2025

GTi.Artikkelit