Bismo · BMW E30 ’86

GTi.Artikkelit

Mitä te­kee mies, joka on teh­nyt jo lä­hes kaik­ki toi­mi­vak­si ha­vai­tut moot­to­ris­wa­pit BMW:n li­pun al­la, ja ra­ken­te­lu­ham­mas­ta al­kaa taas ko­lot­taa? No hän hank­kii E30:n ja mel­ko har­vi­nai­sen Nis­sa­nin Sky­li­ne GT-R:n RB226DETT -moot­to­rin. Täl­lä ker­taa ris­tey­te­tään Be­ma­ri ja Nis­mo, eli ra­ken­net­taan Bis­mo.

PI­KA­FAK­TAT

Kone: RB26

Van­teet: Hart­ge C 17” & BBS RS 18”

Teho: Noin 600 hv

Au­to esi­tel­ty GTi-Ma­ga­zi­nen nu­me­ros­sa 01 / 2024 · Ku­vat & teks­ti: Jape Tii­ti­nen @jap3

 

– Täl­lais­ta au­toa mi­nun ei pi­tä­nyt alun pe­rin teh­dä ol­len­kaan. Seu­raa­va työ­lis­tal­la ole­va E30 on hal­lis­sa ko­rig­ril­lis­sä ole­va E30 M3, mut­ta min­kä sitä it­sel­leen mah­taa, kun so­pi­va yk­si­lö tu­lee vas­taan, Tar­mo aloit­taa.

Tämä E30 löy­tyi osit­tain sat­tu­man kaut­ta, kun Tar­mon seu­raa­mas­sa BMW-what­sapp-ryh­mäs­sä muu­an hen­ki­lö ke­hui ka­ve­ril­laan ole­van BMW E30:n Sky­li­nen moot­to­ril­la mah­dol­li­ses­ti myyn­nis­sä. Tämä hen­ki­lö oli­si ha­lun­nut it­se os­taa ky­sei­sen au­ton ja täs­tä joh­tu­en ei ja­ka­nut myy­jän ni­meä ryh­mäs­sä.

Pa­rin päi­vän ku­lut­tua myy­jän nimi sel­vi­si Tar­mol­le, jol­loin hän tut­kai­li, löy­tyi­si­kö ka­ve­ri Fa­ce­boo­kis­ta. Het­ken se­lat­tu­aan hän bon­ga­si yh­den ku­van, jos­sa tu­tun nä­köi­nen E30 erot­tui pro­fii­li­ku­van taus­tal­la, ja näin pääs­tiin ky­sy­mään suo­raan myy­jäl­tä, oli­si­ko au­to ken­ties kau­pan.

– Mi­tään tar­vet­ta tuol­le au­tol­le mi­nul­la ei si­näl­lään ol­lut, mut­ta tek­niik­ka kieh­toi sen ver­ran, et­tä pää­tin lait­taa ka­ve­ril­le vies­tiä. Olin asen­ta­nut ai­em­min E28-ko­riin To­yo­tan 2JZ-GTE:n ja lei­man­nut­kin sen on­nis­tu­nees­ti. Olen myös ra­ken­ta­nut yh­den ne­los­ko­ri­sen Sup­ran, jo­ten kul­ta­kau­den JDM-tuot­teet ovat jok­seen­kin tut­tu­ja, mut­ta Nis­sa­nit oli­vat jos­tain syys­tä jää­neet vä­lis­tä.

M-Tech 2 -ko­ri­sar­jal­la va­rus­te­tut E30:t ovat ai­na miel­lyt­tä­neet sil­mää, ja mie­tin, et­tä täs­tä au­tos­ta oli­si kiva teh­dä sel­lai­nen. Sa­mal­la tu­li­si hy­vää tree­niä ky­sei­sen ko­pan kans­sa työs­ken­te­lyl­le, kun edel­li­ses­tä kun­non E30-pro­jek­tis­ta al­kaa­kin ol­la ai­kaa jo kym­me­ni­sen vuot­ta, Tar­mo ker­too.

Myy­jäl­tä ei kuu­lu­nut vas­taus­ta, ja Tar­mo ajat­te­li, et­tä au­to on joko myy­ty tai sitä ei ol­lut kos­kaan edes tar­koi­tus myy­dä. Vies­tin päi­väys oli tou­ko­kuun puo­li­vä­lis­sä 2022, sa­moi­hin ai­koi­hin kun hän ra­ken­si E36 M3:a N54B30-tek­nii­kal­la. Tämä au­to esi­tel­tiin myö­hem­min GTi:n nu­me­ros­sa 1 / 2023.

TUN­TE­MA­TON HEN­KI­LÖ

E30 eh­ti unoh­tua kii­rei­sen ke­sän ja mui­den pro­jek­tien mer­keis­sä, kun­nes erää­nä elo­kui­se­na päi­vä­nä Tar­mon mes­sen­ge­riin nap­sah­ti vies­ti tun­te­mat­to­mal­ta hen­ki­löl­tä. Tämä pal­jas­tui E30:n omis­ta­jak­si, jol­ta hän oli ai­em­min au­toa ky­sel­lyt.

Omis­ta­ja oli vas­ta huo­man­nut vies­ti­pyyn­nön, ja on­nek­si au­toa ei­kä tek­niik­kaa ol­lut myy­ty. Täs­tä al­koi ky­se­ly­rum­ba, et­tä min­kä­lai­ses­ta pro­jek­tis­ta oli­si­kaan kyse. Au­ton tuol­loi­nen omis­ta­ja ei ol­lut au­toa ra­ken­ta­nut, vaan hän oli os­ta­nut sen val­mii­na ja epä­on­nek­seen tu­hon­nut moot­to­rin.

Tu­hou­tu­nut moot­to­ri oli kii­ku­tet­tu Pro En­gi­ne­sil­le, jos­sa se oli ra­ken­net­tu ko­ko­naan uu­sik­si va­jaan pa­rin vuo­den ai­ka­na, ja kui­tin lop­pu­sum­ma töi­neen ja osi­neen oli osi­moil­leen 6 300 €. Au­to oli ol­lut vii­mek­si lei­mat­tu­na vuon­na 2019 ja jää­nyt sei­so­maan moot­to­rin ha­jot­tua.

– Sen ver­ran pa­ket­ti kiin­nos­ti, et­tä an­noin sii­tä könt­tä­ar­jouk­sen jon­ka omis­ta­ja hy­väk­syi, ja ei kun taas trai­le­ri au­ton pe­rään ja ka­ve­rin kans­sa ha­ke­maan au­toa. No­pea tar­kas­tus ve­si­sa­tees­sa ja ro­jek­ti rai­le­ril­le. Moot­to­ri oli alun pe­rin la­val­la, jos­ta se nos­tet­tiin au­ton keu­lal­le mat­kan ajak­si.

GAME PLAN

Kuo­pi­oon pääs­ty­ään Tar­mo ei al­ka­nut tut­ki­maan au­toa sen enem­pää mui­den kii­rei­den vuok­si, mut­ta nos­ti moot­to­rin tal­lin puo­lel­le puk­kiin ja jät­ti ko­pan ulos odot­ta­maan ai­ko­ja pa­rem­pia.

– Ke­sän jäl­keen sii­nä syys-lo­ka­kuun vai­hees­sa otin ko­pan si­säl­le ja aloin miet­ti­mään, mi­täs täl­le teh­dään. Olin jo hom­man­nut val­miik­si jon­kin ver­ran osia, ku­ten muo­vi­sen M-Tech 2 -ko­ri­sar­jan Uk­rai­nas­ta ja jo­tain moot­to­rin kilk­kei­tä.

Alun pe­rin ajat­te­lin, et­tä te­ki­sin täs­tä no­pe­an pro­jek­tin ka­dul­la ajoon. Au­toon oli hit­sat­tu tur­va­kaa­ret, jo­ten mie­tin et­tä vä­hän kup­pi­penk­kiä hyt­tiin ja ve­to­ja, mut­ta tar­kem­man tar­kas­te­lun jäl­keen huo­ma­sin, et­tä tur­va­kaa­ret jou­ti­vat­kin me­tal­lin­kier­rä­tyk­seen. Nii­den asen­nus­ta­pa kun oli vä­hän ky­see­na­lai­nen ja ne muis­tut­ti­vat enem­män­kin mur­ha­kaa­ria.

Muu­ten­kin, mitä enem­män au­toa tut­ki, niin sitä sel­vem­mäk­si kävi, et­tä koko au­to täy­tyi käy­dä läpi kaut­taal­taan. Pa­tent­te­ja löy­tyi ai­van lii­kaa, ja muun mu­as­sa joh­to­sar­jo­ja oli puu­ko­tet­tu poik­ki vä­hän siel­tä tääl­tä. Nii­tä sai kol­vail­la sekä käy­dä joh­do­tuk­set muu­ten­kin läpi, et­tei koko au­to pa­him­mas­sa ta­pauk­ses­sa pala myö­hem­min. Myös jäl­jel­lä ole­va si­sus­ta ko­je­lau­taa ja mat­toa myö­ten oli tu­hot­tu, jo­ten jou­duin os­ta­maan toi­sen ko­rin, jos­ta sain pu­ret­tua tar­vit­ta­vat osat lis­to­ja myö­ten, Tar­mo muis­te­lee.

Pel­käs­tään joh­to­teh­tä­vis­sä meni use­am­pi viik­ko. On­nek­si au­ton ko­ris­sa ei ol­lut juu­ri­kaan hit­saa­mis­ta, kos­ka al­ku­pe­räi­nen ko­rin ra­ken­ta­ja oli hiek­ka­pu­hal­ta­nut ko­pan ja käy­nyt kaik­ki ruos­teet läpi. Ei siis tar­vin­nut jär­jes­tää pe­rin­tei­siä kol­men kuu­kau­den hit­saus­sul­kei­sia.

Kos­ka tur­va­kaa­ria ei voi­nut käyt­tää, miet­ti Tar­mo, jos­ko te­ki­si au­tos­ta ca­fe­ra­cer-tyy­li­sen lait­teen ork­kis­si­sus­tal­la. Tuo­ta pi­kaa hän os­ti­kin va­ras­toon mus­tan ork­kis­si­sus­tan.

RB & S6S420G

Moot­to­ria pai­kal­leen so­vi­tel­les­saan Tar­mo huo­ma­si, et­tei ky­sei­nen kat­ti­la ole ol­lut kos­kaan au­tos­sa sel­lai­se­naan. Öl­jy­poh­ja, oh­jaus­te­hos­ti­men pump­pu yms. osat ei­vät so­pi­neet lä­hi­main­kaan pai­kal­leen. Tar­kem­min tut­kit­ta­es­sa sel­vi­si, et­tä moot­to­rin apu­lait­teet oli­vat se­koi­tus RB25/26, ja kone tuli niin eteen, et­tä damp­pe­ri ot­ti kiin­ni syy­lä­riin, vaik­ka pai­kal­la oli vain kak­si sent­tiä pak­su Nis­sa­nin ork­kis­syy­lä­ri. Moot­to­rin paik­kaa piti al­kaa muo­toi­le­maan taak­se­päin koh­ti tu­li­pel­tiä.

– Tein uu­sik­si moot­to­rin kan­nak­keet ja muo­toi­lin vä­hän tu­li­pel­tiä il­man puu­kot­ta­mis­ta, kui­ten­kin niin, et­tä moot­to­ri saa­tiin niin taak­se kuin suin­kin oli mah­dol­lis­ta Nis­sa­nin ison vaih­de­laa­ti­kon kans­sa.

Tä­män jäl­keen muo­toi­lin öl­jy­poh­jan niin, et­tä se mah­tui ole­maan etu­ak­se­lis­ton kans­sa ot­ta­mat­ta sii­hen kiin­ni. Hit­sai­lua sai har­ras­taa taas koh­tuul­li­sen pal­jon.

Kun moot­to­ri oli saa­tu pai­koil­leen, Tar­mo tuli kui­ten­kin sii­hen tu­lok­seen, et­tei ha­lu­a­kaan käyt­tää Nis­sa­nin omaa vaih­teis­toa, kos­ka nii­tä on han­ka­lam­pi löy­tää kuin Be­ma­rin osia jos sat­tuu hup­sis eli nor­mal ka­tast­rof. Myös vaih­de­kep­pi Nis­sa­nin kirs­tul­la oli­si tul­lut ai­ka taak­se ver­rat­tu­na ork­kis­paik­kaan.

– Kyt­ki­mek­si ha­lu­sin tup­la­mas­sa­le­vyl­li­sen, jot­ta tun­tu­ma oli­si ku­ten al­ku­pe­räi­ses­sä, mut­ta pi­toa riit­tä­väs­ti. Nis­sa­nin laa­tik­koon sel­lais­ta kom­bi­naa­ti­o­ta oli myös tosi vai­kea löy­tää jär­ke­vään hin­taan. On­nek­si mi­nul­la oli hyl­lys­sä pari E46 M3 6-vaih­teis­ta laa­tik­koa, jo­ten aloin mal­laa­maan sel­lais­ta pai­kal­leen. Moot­to­riin löy­tyi adap­te­ri­le­vy vaih­de­laa­ti­kol­le sekä tut­tu tup­la­le­vy­kyt­kin mas­sa­le­vyin.

Kun moot­to­ri ja laa­tik­ko oli­vat pai­kal­laan, Tar­mo al­koi suun­nit­te­le­maan pa­ko­sar­jaa. Ah­ti­mek­si hän va­lit­si tu­tun ja tur­val­li­sen Hol­se­tin 40 Su­pe­rin, joka riit­tää suun­ni­tel­miin hy­vin. Haas­ta­vaa pa­ko­sar­jan ja ah­ti­men pai­kan suun­nit­te­lus­sa oli se, et­tä pa­ko­sar­ja tu­lee eri puo­lel­le kuin BMW:ssä va­ki­o­na, eli down­pi­pen täy­tyy lui­ker­rel­la rat­ti­ak­se­lin ym­pä­ri jol­lain kons­til­la.

– Olin päät­tä­nyt et­tä 3,5” put­ki pi­tää saa­da, jo­ten pään raa­pi­mis­ta oli odo­tet­ta­vis­sa. Lop­pu­jen lo­puk­si mo­nen ees­taas han­kaa­mi­sen jäl­keen sain tig­gail­tua down­pi­pen ja put­kis­ton ka­saan.

Isos­sa put­kes­sa on­gel­mia tuot­taa myös se, et­tä kun put­kis­to tu­lee eri puo­lel­ta kuin va­ki­o­na, niin poh­jas­sa ei ole put­kel­le teh­tyä ko­ro­tus­ta, vaan kus­kin puo­lel­la put­kis­to tu­lee noin nel­jä sent­tiä alem­mak­si kuin nor­maa­lis­ti ap­pa­rin puo­lel­la kul­je­tet­tu­na.

Mi­tään älyt­tö­män ma­ta­laa pe­liä täs­tä ei ol­lut tar­koi­tus teh­dä muu­ten­kaan, jo­ten asi­an kans­sa täy­tyi vaan elää. Ha­lu­sin myös keu­lal­le kun­non pak­sun syy­lä­rin, jon­ka ah­taan ko­ne­huo­neen vuok­si jou­duin upot­ta­maan luk­ko­pel­tiin, jot­ta sain tar­vit­ta­vat ekst­ra­sen­tit vä­liä damp­pe­riin.

Hit­sai­lin vie­lä ison öl­jyn­huo­ho­tus­säi­li­ön AN16-liit­ti­mil­lä, mikä tuo hy­vin nä­köä pe­rin­tei­seen tyy­liin RB-moot­to­rei­den kans­sa teh­tyi­hin isoi­hin huo­ho­tus­lin­joi­hin. Sa­mal­la hit­sai­lin kaik­ki öl­jy­lin­jat oh­jaus­te­hos­ti­men säi­li­ös­tä öl­jy­jää­hyl­le as­ti AN-liit­ti­min, jo­ten ir­roit­te­lu on jat­kos­sa hel­pom­paa ja ko­ne­huo­ne siis­tiy­tyi mu­ka­vas­ti.

 

YÖN­MUS­TA SI­NI­NEN

Tar­mo so­vit­ti kaik­ki ko­ne­huo­neen osat ker­taal­leen pai­kal­leen ja pur­ki tu­van tyh­jäk­si maa­laus­ta var­ten. Ko­ne­huo­neen hän maa­la­si Nis­sa­nin gun­me­ta­lil­la, niin on­pa­han moot­to­ril­la vä­hän ko­toi­sam­pi olo Be­ma­rin no­kal­la. Myös ko­ne­pel­lin si­sä­pin­ta ja ta­ka­kon­tin luu­kun si­sä­puo­li on maa­lat­tu sa­mal­la vä­ril­lä. Moot­to­rin ja­ko­pään­ko­pan ja puo­lien suo­juk­sen Tar­mo vaih­toi hii­li­kui­tui­siin, ja sa­mal­la oi­ke­as­taan kaik­ki mah­dol­li­nen maa­lat­tiin VHT:n ryp­py­maa­lil­la mus­tak­si tum­man il­meen saa­vut­ta­mi­sek­si.

– Tä­män jäl­keen pu­rin kaik­ki ak­se­lit ir­ti ja aloin puh­dis­ta­maan ja han­kaa­maan kop­paa poh­jan maa­laus­ta var­ten. Si­pis­te­lyn ja ben­sa­lin­jo­jen sekä jar­ru­lin­jo­jen kiin­nik­kei­den hit­sai­lun jäl­keen oli ai­ka ve­tää Te­ma­du­rit sekä Rap­to­rit poh­jaan. Sit­ten ka­sai­lin ak­se­lei­hin uu­det jar­rut ja pus­lat.

He­li­nin Ko­ne­pa­jan Ar­to ja Ee­ro ko­neis­ti­vat jar­ru­le­vyt so­pi­vik­si uu­siin na­poi­hin, min­kä an­si­ois­ta pys­tyin käyt­tä­mään ork­kis kä­si­jar­rua sekä so­vit­ta­maan eteen isot jar­rut il­man spa­ce­rei­ta. Tä­män jäl­keen ka­sa­sin au­ton rul­laa­vak­si, jot­ta pää­sin aloit­ta­maan työt ko­rin ul­ko­pin­nan kans­sa.

Vä­rik­si Tar­mo oli va­lin­nut erit­täin tum­man si­ni­sen, joka näyt­tää niu­kas­sa va­los­sa ai­van mus­tal­ta. Muu­ta­ma viik­ko poh­ja­töi­tä, min­kä jäl­keen mes­ta­ri it­se suih­ki jäl­leen vä­rin pin­taan.

– Täs­sä koh­taa tein it­sel­le­ni sel­väk­si, et­ten ha­lua lait­taa au­toon mi­tään ko­vin ku­lu­nei­ta osia, ja pää­tin ti­la­ta mit­ta­ti­lauk­se­na ko­ko­naan uu­den si­sus­tan. Pu­nai­nen väri si­ni­sen kans­sa so­pii tosi ma­ke­as­ti yh­teen, ja laa­dul­taan tämä si­sus­ta oli kyl­lä täy­si 10. Ka­sai­lin pen­kit ja muut si­sus­tan osat uut­ta kat­to­ver­hoi­lua myö­ten pai­kal­leen, ja sii­nä koh­taa tuli kyl­lä huo­mat­tua, et­tä nyt osui­vat va­lin­nat nap­piin.

HA­GER­TIT JA RÄ­SÄ­SET

Van­ne­ho­lis­ti­na tun­net­tu Tar­mo ha­lu­si yh­det 17” ja sar­jan 18” van­tei­ta tä­hän au­toon. Pie­nem­mik­si va­li­koi­tui Hart­gen C-mal­li, jot­ka Tar­mo jou­tui ra­ken­ta­maan uu­sik­si jar­ru­jen vuok­si. Van­teet on ko­neis­tet­tu ork­kis 15-tuu­mai­sis­ta Ha­ger­teis­ta pari tuu­maa suu­rem­mik­si kol­mi­o­sai­sik­si niin, et­tä 17” li­pat käy­vät suo­raan kes­ki­öi­hin.

Toi­set van­teet ovat kes­to­suo­si­kit eli BBS:n RS-klas­si­kot, jot­ka Tar­mo suu­ren­si 17” -> 18” step­pi­li­poil­la. Mo­lem­mat so­pi­vat au­ton al­le to­del­la hy­vin, ku­ten ku­vis­ta voi to­de­ta.

– Sain au­ton ajoon ja en­sie­sit­te­lyyn Kuo­pi­on Cars & Cof­fee -ta­pah­tu­maan elo­kuun alus­sa 2023. Au­to tun­tui kiin­nos­ta­van po­ruk­kaa, ja lop­pu­jen lo­puk­si tuli myös kut­su mah­ta­vaan Fit­ted Fest -ta­pah­tu­maan Lah­teen. Kans­sa­har­ras­ta­jien kans­sa tuli ju­tel­tua pal­jon ja pai­kal­la oli myös yl­lät­tä­vän pal­jon kan­sain­vä­lis­tä po­ruk­kaa. Ta­pah­tu­ma oli ai­van mah­ta­va – ai­van kuin kaik­ki Suo­men ke­sän au­to­näyt­te­lyt yh­des­sä pa­ke­tis­sa.

Täs­sä vai­hees­sa yh­den ja sa­man au­ton kans­sa tou­hu­a­mi­nen al­koi tul­la jo vä­hän kor­vis­ta, jo­ten oli ai­ka kään­tää kat­seet taas seu­raa­vaan tal­lil­la odot­ta­vaan pro­jek­tiin.

Kuin va­hin­gos­sa ajau­duin ra­ken­ta­maan pi­hal­la seis­sees­tä E93 Be­ma­ris­ta Pan­dem-ko­ri­sar­jal­la va­rus­te­tun le­ve­än kul­je­tuk­sen. Bis­mon ajot jäi­vät vain 120 ki­lo­met­riin tek­nii­kan kui­ten­kin toi­mies­sa nä­tis­ti. Ve­to­ja tuli ko­keil­tua 1,5 baa­rin pai­neil­la, ja hy­vin tun­tui­si E30-kori lii­kah­ta­van. Täy­tyy jat­kaa moot­to­rin si­sää­na­joa taas ke­säl­lä 2024 ja läm­mi­tel­lä ren­kai­ta huo­lel­li­ses­ti myös vi­de­ol­le. Uu­det pro­jek­tit ovat jo ko­vas­ti työn al­la, eli ke­säk­si on tu­los­sa ajoon taas jo­tain uut­ta ja mys­tis­tä.

 

SPEK­SIT:

MOOT­TO­RI:

Sink­ku­tur­bol­la to­teu­tet­tu van­han lii­ton God­zil­la RB26DET, moot­to­ri teh­ty ko­ko­naan uu­sik­si, van­haa jäi vain loh­ko, kan­si, kam­pi­ak­se­li, no­kat, oma­val­mis­te moot­to­ri­noh­jaus + joh­to­sar­ja vag-puo­lil­la, oma­val­mis­te pa­ko­sar­ja, muo­kat­tu ork­kis-imu­sar­ja, ork­kis-läp­pä­run­got kun­nos­tet­tu, 1500 cc EV14 -suut­ti­met, RE85-polt­to­ai­ne, Walb­ro hel­l­cat -polt­to­ai­o­ne­pump­pu muo­kat­tu­na va­ki­o­pai­kal­le oem-tank­kiin, uu­si ork­kis-polt­to­ai­ne­tank­ki muo­kat­tu­na AN-liit­ti­mil­lä, tef­lon-polt­to­ai­ne­lin­jat AN-liit­ti­mil­lä, Tur­bos­mart-polt­to­ai­neen­sää­din, 3” ah­to­put­ket + af­ter­mar­ket-coo­le­ri, Hol­set 40su­per -ah­din muo­ka­tul­la V-band pa­ko­pe­säl­lä, 3,5” rst down­pi­pe + pa­ko­put­kis­to alus­ta lop­puun, 60 mm huk­ka­port­ti, HKS-dump­pi, alu­mii­ni­nen pak­su ”race” syy­lä­ri, Su­per­tech-ta­ko­män­nät, Su­per­tech-kier­to­kan­get, ak­se­lin öl­jy­ka­na­vien plom­mit muu­tet­tu, loh­kon öl­jy­ka­na­vat muu­tet­tu, kan­si rem­pat­tu täy­sin, öl­jy­pump­pu yms. kaik­ki ku­lu­vat osat vaih­det­tu uu­siin oem-osiin

VOI­MAN­SIIR­TO:

E46 M3 6v S6S420G -vaih­de­laa­tik­ko RB26-so­vi­te­lai­pal­la, Da­ma­tin kak­si­le­vyi­nen kyt­kin +1000 Nm vään­nön­kes­tol­la, muo­kat­tu kar­daa­ni, re­mon­toi­tu Typ188-luk­ko­pe­rä tup­la­le­vyil­lä sekä kiin­ni­tyk­set muo­kat­tu E36-ta­ka­kan­nel­le käy­päi­sek­si

ALUS­TA:

D2 street -coi­lit, taka-ak­se­liin hit­sat­tu kyn­kil­le sää­tö­le­vyt cam­be­ria yms. var­ten, taak­se ja eteen muu­tet­tu jako 5x120 E30 oem tol­pil­le, edes­sä spe­si­aa­li Map­co -na­vat ja ta­ka­na Z4-na­vat, muo­ka­tut jar­ru­kil­vet

JAR­RUT:

Edes­sä Zim­mer­mann 312 mm x 23 mm le­vyt + E34 M5 -jar­ru­sa­tu­lat EBC-jar­ru­pa­loil­la, ta­ka­na Brem­bo 294 mm x 19 mm le­vyt + E46 328 isot jar­ru­sa­tu­lat EBC-jar­ru­pa­loil­la, te­räs­pu­nos­jar­ru­let­kut vaih­det­tu sekä kaik­ki jar­ru­lin­jat teh­ty uu­sik­si, BMW E90 -jar­ru­te­hos­tin

VAN­TEET JA REN­KAAT:

Hart­ge C teh­ty 3-osai­sik­si 15” van­teis­ta, 8,5 + 10 x 17”, uu­det sisä- ja ul­ko­ke­hät, maa­lat­tu oma­se­koi­te­maa­lil­la + gun­me­tal hile, alu­mii­ni­set kes­ki­ku­pit + uu­det tar­rat, BBS RS 17” kes­ki­öil­lä ste­pat­tu 18”, 9” + 10” x 18”, uu­det sisä- ja ul­ko­ke­hät (ra­di­nox), maa­lat­tu No­ga­ro­sil­ver vä­riin + uu­det BBS kes­ki­mer­kit, ren­kaat: Hart­ge edes­sä 215/40/17 ja ta­ka­na 245/35/17, BBS RS edes­sä 225/35/18 ja ta­ka­na 245/35/18

KO­RI­MUU­TOK­SET:

Oem-muo­to­ja mu­kail­len py­rit­ty au­toa ra­ken­ta­maan, muo­vi­nen M-Tech 2 -ko­ri­sar­ja ta­kas­poi­le­ril­la, tum­ma­op­tiik­ka­va­lot edes­sä ja tum­mat va­lot ta­ka­na, etu- ja ta­ka­kaa­ret le­vi­tet­ty, koko kori pis­tet­ty pa­loik­si, hiek­ka­pu­hal­let­tu sekä hit­sat­tu, kori it­se maa­lat­tu BMW Deep sea blue -vä­riin as­tet­ta ork­kis­ta tum­mem­pa­na, au­ton poh­ja maa­lat­tu Te­ma­du­rin po­ly­u­re­taa­ni­maa­lil­la jon­ka pääl­le lai­tet­tu Rap­to­rin la­va­pin­noi­te, kaik­ki pus­lat Strongf­le­xiä ja pul­tit yms. vaih­det­tu uu­siin, ben­sa­tan­kin luuk­ku pois­tet­tu ja täyt­tö­put­ket teh­ty uu­sik­si ta­ka­pyö­rä­ko­te­loon, jol­loin tank­kaus toi­mii ta­ka­kon­tin kaut­ta, ret­ro­fi­tat­tu säh­köik­ku­nat eteen sekä kau­ko­sää­töi­nen kes­kus­luk­ko + hä­ly­tin

SI­SUS­TA:

Si­sus­tas­sa har­vi­nai­sem­mat E30 M3 Re­ca­ro -pen­kit. Etuo­vi­pah­vit, ta­ka­o­vi­pah­vit, etu­pen­kit, ta­ka­pen­kit, vaih­de­ke­pin ja kä­si­jar­run suo­ja­pus­sit ver­hoil­tu ko­ko­naan uu­sik­si ai­dol­la na­hal­la vä­ri­nä Co­ral Red, E30 M3 EVO pu­nai­set tur­va­vyöt, uu­del­leen­ver­hoil­tu M Tech 2 -rat­ti, uu­si mus­ta kat­to­ver­hoi­lu sekä uu­del­leen mus­tak­si vär­jät­ty lat­ti­a­mat­to, soi­tin kään­ty­väl­lä näy­töl­lä ole­va And­roid, jos­sa pyö­ri­vät myös moot­to­ri­noh­jauk­sen mit­ta­rit, edes­sä tee­te­tyt dis­kant­ti­kol­mi­ot Al­pi­nen dis­kan­teil­la, mi­dit GZ 5,25”, ta­ka­na van­haa tyy­liä kun­ni­oit­ta­en DLS Re­fe­ren­ce 6,5” -eril­lis­sar­ja, kon­tis­sa 12” Earth­qu­a­ken Mag­ma, vah­vis­ti­met Soun­di­gi­tal 3000.1 EVO5 sekä Fo­cal Im­pul­se

KII­TOK­SET:

Vems wel­ho Sami Kor­ho­nen; ka­ve­ri­na taas ker­ran to­teut­ta­mas­sa moot­to­ri­noh­jaus­ta sekä kaa­pe­loin­te­ja, He­li­nin­ko­ne­pa­ja; pai­kal­li­nen ko­ne­pa­ja, joka vuo­des­ta toi­seen on teh­nyt tar­vit­ta­vat ko­neis­tuk­set ja osien val­mis­tuk­set mm. van­teet ja jar­rut, apua saa ai­na tar­vit­ta­es­sa, puo­li­so joka kat­sel­lut har­ras­tus­ta ja tou­hun­nut mu­ka­na vuo­des­ta toi­seen, kaik­ki ka­ve­rit jot­ka aut­ta­neet pro­jek­tin kans­sa tai käy­neet edes jau­ha­mas­sa jar­go­nia, kii­tok­set myös muil­le har­ras­ta­jil­le ver­tais­tu­es­ta

KUKA KUS­KAA:

Omis­ta­ja: Tar­mo Hän­ni­nen

Am­mat­ti: Huol­to­pääl­lik­kö

Ikä: 40

Ins­tag­ram: @tar­mo­han­ni­nen

 

Muis­ta seu­ra­ta GTi-Ma­ga­zi­nea myös so­mes­sa!

Fa­ce­book: https://www.fa­ce­book.com/GTi­Ma­ga­zi­ne/

Ins­tag­ram: https://www.ins­tag­ram.com/gti­ma­ga­zi­ne/

Ti­laa GTi-Ma­ga­zi­ne ko­tii­si osoit­tees­ta www.gti.fi/ti­laa !

 

EXT­RA PHO­TOS!

 

 

GTi-Magazine suosittelee myös näitä!

Kuvia: Fitted Fest '25

GTi.Kuvat

Kuvia: Fitted Fest '25

GTi.Kuvat

Kerro meille mielipiteesi siitä, oliko ennen kaikki paremmin?

GTi.Artikkelit

Kerro meille mielipiteesi siitä, oliko ennen kaikki paremmin?

GTi.Artikkelit

GTi-Magazinen numero 07 / 2025 ilmestyy 27.8.2025

GTi.Artikkelit

GTi-Magazinen numero 07 / 2025 ilmestyy 27.8.2025

GTi.Artikkelit