Henki­lö­ku­vassa Ville Viitasaari

GTi.Artikkelit

GTi:n hen­ki­lö­ku­va­sar­jas­sa ker­ro­taan ta­ri­noi­ta hen­ki­löis­tä il­mi­öi­den ta­ka­na. Täl­lä ker­taa ky­se­lim­me asi­oi­ta mie­hel­tä, jon­ka tal­lis­ta löy­tyy kah­dek­san BMW:tä ja yk­si Peu­ge­ot – hen­ki­lö­ku­vas­sa sei­nä­jo­ki­nen Vil­le Vii­ta­saa­ri.

PI­KA­FAK­TAT

Nimi: Vil­le Vii­ta­saa­ri

Ikä: 30

Paik­ka­kun­ta: Sei­nä­jo­ki

Mil­lä ajat ar­ke­na: BMW F11 M550D

Ins­tag­ram: @wiw­we­roi­nen

Ar­tik­ke­li jul­kais­tu GTi-Ma­ga­zi­nen nu­me­ros­sa 08 / 2021 · Ku­vat & Teks­ti: Mat­ti Tir­ro­nen @ku­vaa­ma­sa

Kaik­ki ei­vät eh­kä tie­dä kuka olet. Omin sa­noin, kuka olet ja mitä teet?

– Pe­rä­sei­nä­jo­el­ta läh­töi­sin ole­va lie­väs­ti Be­ma­rei­hin hu­rah­ta­nut hem­mo – eh­kä­pä tämä on jo sai­raut­ta, mi­hin ei ole vie­lä lää­ki­tys­tä kek­sit­ty omal­la koh­dal­la. Työs­ken­te­len yri­tyk­ses­sä ni­mel­tä VKV Ser­vi­ce ja työ­ni­mi­ke jo­ka­pai­kan­höy­lä, yrit­tä­jä tai kor­jaa­mo­pääl­lik­kö, eli ar­ki ja va­paa-ai­ka me­ne­vät täy­sin omien ja mui­den ro­mu­jen ym­pä­ril­lä hää­ries­sä.

Mikä oli en­si­au­to­si?

– Kun kor­tin sain, aje­lin BMW E34 520i Tou­rin­gil­la, 7–8 van­has­ta as­ti on ai­na joku romu ol­lut, mil­lä on saa­nu kon­hot­taa.

Mikä on lem­pi­ruo­ka­si ja -juo­ma­si?

– Van­ha kun­non na­kit ja muu­si. Tun­nus­tan myös vii­kon­lop­pui­sin ole­va­ni sil­loin täl­löin na­kit ja muu­si. Ja ky­sei­sen ruo­an kans eh­dot­to­mas­ti iso kup­pi ky­ly­mää mai­toa! Ja Ja­lo­vii­na on myös ju­mal-tuo­te.

Mis­tä olet saa­nut ki­pi­nän au­to­har­ras­tuk­seen?

– Äi­teen pik­ku­ve­li­vai­naa ker­sa­na haki usein mu­kaan mo­nen­lai­siin re­mont­tei­hin ja ra­ken­te­lui­hin ja is­see­kin sil­loin har­ras­te­li van­has­sa ko­to­na­ve­tas­saan mo­nen­lais­ta lai­tet­ta. Kai­pa se ki­pi­nä sii­tä näi­hin mie­li­har­mei­hin is­ki, kun ker­sas­ta as­ti on kiin­nos­ta­nut kaik­ki pö­ri­se­vä. Kä­ve­le­mään kun opin, niin ne har­vat lo­ma­reis­sut, mitä jo­hon­kin teh­tiin per­heen kes­ken, me­ni­vät kuu­lem­ma osak­si mun kans­sa park­ki­paik­ko­ja pit­kin kä­vel­les­sä, kun viih­dyin par­hai­ten siel­lä kat­se­le­mas­sa au­to­ja.

Olet ak­tii­vi­nen BMW-har­ras­ta­ja. Mik­si juu­ri BMW?

– Nii-i, hyvä ky­sy­mys. Nuo­rem­pa­na yk­kös­merk­ki­nä oli Mit­su­bis­hi tai Peu­ge­ot ja BMW oli ki­ro­sa­nois­ta suu­rin! Mut­ta 16-vuo­ti­aa­na kävi sit­ten ai­ka lail­la täys­kään­nös, kun ka­ve­rin Be­ma­ril­la pää­sin vä­hän si­vu­tiel­lä ko­et­ta­maan, ja hä­nen kans­saan ky­sei­siä tuot­tei­ta ra­ken­nel­tiin, jo­ten sii­tä se oi­reyh­ty­mä tai­si al­kaa. Ei­pä men­nyt sit­ten sii­tä kau­aa, niin oli ekak­si au­tok­si os­tet­tu­na BMW E34 520i Tou­ring, jota pari vuot­ta ker­ki­si lai­tel­la en­nen kuin sai li­sens­sin tas­kuun. Ja on­pa täs­tä har­ras­tuk­ses­ta tul­lut myös ai­ka iso osa työ­tä.

Mon­ta­ko Be­ma­ria olet omis­ta­nut elä­mä­si ai­ka­na?

– Muu­ta­mia kym­me­niä, mut­ta nyt on lä­hin­nä tul­lut vaan haa­lit­tua li­sää, ei­kä van­ho­ja ole malt­ta­nut hu­ka­ta. :D

En­tä­pä täl­lä het­kel­lä, mitä au­to­ja omis­tat?

BMW E34 M5 Tou­ring '92

BMW E39 M5 '99 rem­mi­ah­det­tu­na

BMW E61 M5 '07

BMW E46 M3 '02

BMW E90 M3 '11

BMW F11 M550D '13

BMW E38 L7 '98

BMW E34 540i Tou­ring '94

Vii­mei­se­nä mut­ta ei vä­häi­sim­pä­nä, Peu­ge­ot 505 Tur­bo In­jec­ti­on ’85, joka on mu­se­o­kil­vis­sä.

Lis­tal­ta löy­tyy myös yk­si Peu­ge­ot. Mikä hom­ma?

– Tä­hän liit­tyy mon­ta ta­ri­naa, mut­ta äi­teen pik­ku­ve­li­vai­naa opet­ti mua aja­maan ky­sei­sel­lä au­tol­la jää­ra­dal­la vuon­na 1998, ja sil­loin kun ysä­ri­hump­pa lau­loi ja 505 meni pit­kin penk­ko­ja mun oh­jas­ta­ma­na, muis­tan aja­tel­lee­ni, et­tä täl­lai­nen mul­la on jos­kus. So­pi­van yk­si­lön tul­tua vas­taan muu­ta­ma vuo­si sit­ten ei voi­nut ti­lai­suut­ta ol­la käyt­tä­mät­tä hy­väk­si. Ky­sei­seen au­to­mal­liin liit­tyy myös val­ta­vas­ti muis­to­ja lap­suu­des­ta, jo­ten sii­nä toi­nen pai­na­va syy, mik­si täl­lai­nen mul­la on, ja on­han se sen­tään tur­bo­ko­nei­nen ta­ka­tuup­pa­ri luk­ko­pe­räl­lä – suo­raan ka­sa­ril­ta!

Mikä au­tois­ta on ol­lut eh­dot­to­mas­ti mie­lei­sin ja mik­si?

– To­del­la vai­kea ky­sy­mys, kai­kis­sa on puo­len­sa. Mut­ta kyl­lä se tai­taa tuo BMW E34 M5 Tou­ring ol­la. Os­tin sen ai­ka­naan huu­to­kau­pas­ta 18-vuo­ti­aa­na, ja se oli sii­hen ai­kaan iso unel­ma. Tämä au­to on kah­den vii­me tal­ven ai­ka­na ko­ke­nut koh­tuul­li­sen ison lä­pi­käyn­nin, ja se val­mis­tui täk­si ke­säk­si. Ei vaan mal­ta enää ajel­la, kun on pin­nat min­tis­sä...

Vuo­sien mit­taan on eh­kä pääs­syt käy­mään niin, et­tä olet myy­nyt pois jon­kun au­ton mikä on jäl­keen päin ka­dut­ta­nut. Löy­tyy­kö täm­möis­tä ja jos löy­tyy niin mikä ja mik­si?

– Ei var­si­nai­ses­ti ole mi­tään sel­lais­ta et­tä ot­tai­si joka aa­mu he­rä­tes­sä pää­hän, et­tä hit­to­lai­nen kun tuo­kin piti myy­dä – Mut­ta E36 M3 Evo se­da­nin myyn­ti har­mit­taa osak­si. Sil­loin to­sin V10 päät­ti le­vi­tä, niin sen au­ton myy­mäl­lä sai teh­tyä moot­to­rin E61 M5:een.

Mikä on suu­rin ja it­sel­le­si mer­kit­tä­vin pro­jek­ti jon­ka olet teh­nyt?

– E39 M5 ah­ta­mi­nen ja muu­kin duu­nai­lu ky­sei­sen au­ton kans­sa. Ker­ran ker­ke­sin sen jo myy­mään­kin, mut­ta pari vuot­ta myö­hem­min al­koi van­ha suo­la ja­not­taa ja han­kin au­ton ta­kai­sin. Ja tuo E34 M5 Tou­rin­gin nos­to uu­teen lois­toon ja­kaa hy­vin yk­kös­pai­kan E39:n kans­sa. Unoh­ta­mat­ta tuo­ta edel­lä­mai­nit­tua V10:n por­si­mis­ta, sil­lä sii­tä vään­ne­tään edel­leen huu­mo­ria, vaik­ka keis­sis­tä al­kaa ol­la yli 5 vuot­ta. Tuli va­hin­gos­sa TOP 3, mut­ta nämä ovat vai­kut­ta­neet mo­neen asi­aan!

Olit en­sim­mäi­nen joka eh­ti lei­ma­ta rem­mi­ah­ti­men E39 M5:een la­ki­muu­tok­sen tul­tua voi­maan. Tai­si ol­la niin­kin no­pea suo­ri­tus kuin 1,5 tun­tia kont­to­rin au­et­tua, kun rem­mi oli ot­tees­sa. Min­kä­lais­ta suun­nit­te­lua ja etu­kä­teis­val­mis­te­lu­ja tämä vaa­ti?

– Pi­tää paik­kan­sa. Oven ta­ka­na ol­tiin kel­lo yh­dek­sän, kun kont­to­ri au­ke­si. Ku­ri­kan kont­to­rin Sami Har­ju hoi­ti mul­le lis­tan en­nak­ko­luon­nok­sen pe­rus­teel­la, et­tä mit­kä eh­dot pi­tää täyt­tyä, ja nämä asi­at kun oli­vat kun­nos­sa, niin hom­ma oli tar­kis­te­lu­ja vail­le sel­vä. Sil­loin oli kyl­lä huip­pu fii­lis, kun en­nen tätä la­ki­py­kä­lät oli­vat ai­ka lail­la van­ha­nai­kai­set ah­ta­mis­ta aja­tel­len il­man kal­lii­ta pus­si­tes­te­jä yn­nä mui­ta vas­taa­via hul­lu­tuk­sia. On­nek­si tä­mä­kin laki on men­nyt taas nak­sun pa­rem­paan suun­taan.

Ne ket­kä tun­te­vat Vil­len, elä­vät var­mas­ti nor­maa­lia pi­dem­pään, kos­ka sa­no­taan et­tä nau­ru pi­den­tää ikää. On lä­hes mah­do­ton­ta pi­tää naa­ma näk­kä­ril­lä vii­si mi­nuut­tia yh­teen soit­toon tä­män her­ras­mie­hen seu­ras­sa. On­ko ko­me­di­a­mie­hen lah­jat pe­rit­tyä, opit­tua vai olet­ko muu­ten vaan on­nis­tu­nut tuo­te täl­tä osin?

– Po­si­tii­vi­sel­la asen­teel­la ja it­sei­ro­ni­al­la saa­daan ai­kai­sek­si vä­lil­lä nau­ru­her­mo­ja ku­tit­ta­via sa­nan­par­sia. Isä­uk­ko on niin kova puu­jal­ko­jen heit­te­li­jä, et­tä ker­sas­ta as­ti sitä seu­ran­nee­na on tul­lut to­det­tua, et­tä pi­tää ke­hit­tää it­se pa­rem­pia jut­tu­ja. Joka po­ru­kas­sa pi­tää ol­la se pel­le, niin kai­pa se minä ai­ka usein oon ol­lut ja tu­len ole­maan.

Au­tois­ta­si löy­tyy usein eri­kois­kil­piä. Mo­neen­ko au­toon olet ti­lan­nut eri­kois­kil­vet, ja ker­rot­ko li­sää näis­tä?

– Val­miik­si on ol­lut eri­kois­kil­vet kah­des­sa au­tos­sa ja it­se oon ti­lan­nut eri­kois­kil­vet vii­teen au­toon, jois­ta yh­det ovat tu­lon pääl­lä täl­lä het­kel­lä. Mie­les­tä­ni ne ovat haus­ka lisä ja liit­ty­vät omal­la koh­dal­la ai­na au­ton mal­li­mer­kin­tään. Kaik­ki ei näis­tä tyk­kää, mut­ta minä tyk­kään!

Ker­ro meil­le joku haus­ka pai­no­kel­poi­nen muis­to BTCF:n Bim­mer­par­tyil­ta?

– Suu­rin on­gel­ma tai­taa ol­la se, kun pi­tää ol­la pai­no­kel­poi­nen. Eh­kä fii­lik­sis­tä par­hain tuli kun olin vart­ti­mai­lil­la jo luo­vut­ta­nut, kos­ka E61 M5 teki vi­ka­ti­laa sen kun ker­ke­si, ja jää­tiin kär­ki­ka­hi­nois­ta sen ta­kia. Pää­tin kui­ten­kin päi­vän lo­puk­si vie­lä ko­keil­la, et­tä olis­ko tul­lut ih­me­pa­ran­tu­mi­nen, ja kuin­ka ol­la­kaan, oli näin käy­nyt. Äk­kiä ko­neet läm­pöi­sek­si ja päi­vän pa­ras va­pa­ri­luo­kan vart­ti­mai­li­ai­ka tau­luun – sitä juh­lies­sa läh­ti ää­ni muu­ta­mak­si päi­väk­si. Se on hie­noa, kun nä­kee pal­jon alan har­ras­ta­jia ja tut­tu­ja hy­väl­lä mei­nin­gil­lä, niin on­han se kiis­tat­ta yk­si vuo­den ko­ho­koh­ta ai­na ol­lut! Lo­put ju­tut ei­vät tai­da ol­la sit­ten enää pai­no­kel­poi­sia...

Mikä on lemp­pa­ri BMW:n moot­to­ri ja mik­si?

– Käyt­tik­ses­sä ole­va N57D30 trip­la­tur­bo die­sel on sof­tat­tu­na var­sin mu­ka­va ar­ki­seen pyö­ri­tyk­seen, mut­ta sit­ten har­ras­tees­sa tyk­kään näis­tä ns. äs­sä­moot­to­reis­ta – eten­kin kor­ke­al­le kier­tä­vis­tä va­pa­reis­ta. Vas­ta­taan S85B50, vaik­ka­kin ai­ka viha-rak­kaus­suh­det­ta­kin on vä­lil­lä ol­lut ky­sei­sen moot­to­rin kans­sa.

Mikä on suo­sik­ki ko­ri­mal­li­si ja mik­si juu­ri tämä ko­te­lo?

– Ei ole yh­tä, mut­ta kyl­lä­pä ne suo­si­kit täs­sä omas­sa tal­lis­sa on, mi­hin lom­pak­ko pys­tyy. Mut­ta jos ei sitä las­ke­ta, niin kyl­lä lemp­pa­ri täl­lä het­kel­lä tai­taa ol­la F06 M6 Gran Cou­pe jol­la­kin jou­kos­ta erot­tu­val­la ul­ko­vä­ril­lä. Kaik­ki täl­lai­set kum­ma­jai­set miel­lyt­tää eni­ten ja mah­dol­li­sim­man isol­la ko­neel­la, tot­ta kai!

Puu­haat au­to­jen pa­ris­sa myös töis­sä­si. Mis­tä haet mo­ti­vaa­ti­o­ta ar­keen?

– Ki­mu­rant­ti kys­sä­ri, mut­ta kyl­lä se nois­ta eri­koi­sem­mis­ta ja haas­ta­vis­ta pro­jek­teis­ta tu­lee. Vaik­ka ny­kyi­sin en enää it­se niin­kään ker­keä ruu­va­ta, ja meil­lä on pä­te­vät asen­ta­jat hel­pot­ta­mas­sa, niin oma ai­ka me­nee sii­hen kun hoi­dan osat ja kuun­te­len mitä asi­a­kas au­tol­len­sa ha­lu­aa teh­tä­vän. Kyl­lä se ai­na omal­la lail­lan­sa on hie­noa, kun au­to­ja – eten­kin äm­mä­läi­siä – tuo­daan ym­pä­ri Suo­mea meil­le hoi­det­ta­vak­si. Sa­no­taan­ko näin, et­tä nyt kun jou­lu­kuus­sa tu­lee kym­me­nen vuot­ta VKV Ser­vi­cel­le ikää, niin on tänä ai­ka­na näh­ty jos mo­nen­lais­ta kat­ti­laa Pe­rä­sei­nä­jo­en na­vet­ta­pa­jal­la!

Mis­tä "nor­maa­li" ar­ke­si koos­tuu?

– Ai­ka pit­käl­ti työs­tä, ja vii­kon­lop­pui­sin tu­lee ta­pah­tu­mia kier­ret­tyä koh­tuu usein. Omien ro­mu­jen kans­sa tot­ta kai tu­lee ai­na pai­nit­tua mah­dol­li­suuk­sien mu­kaan. Ei sai­si ot­taa har­ras­ta­mi­ses­ta stres­siä, mut­ta toi­si­naan se­kin on mah­do­ton­ta. Ka­ve­rit ovat myös iso osa elä­mää, sil­lä tal­lil­la tu­lee il­tai­sin po­ru­kal­la is­ket­tyä usein ta­ri­naa.

Mikä au­ton ra­ken­te­lus­sa on mie­lek­käin­tä?

– Se kun saat jon­kun pro­jek­tin val­miik­si ja pää­see vä­hän ky­lil­le kuo­vit­te­le­maan ja rik­ko­maan veh­keet uu­sik­si.

En­tä­pä vä­hi­ten mie­lek­käin­tä?

– Kyl­lä mä­tä­hom­mat ki­ris­tää omal­la koh­taa eni­ten pan­taa, Nor­jan kromi ei lu­keu­du suo­sik­kei­hi­ni.

On­ko si­nul­la ole­mas­sa niin sa­not­tua unel­ma-pro­jek­tia tai muu­ta ta­voi­tet­ta jos­ta unel­moit?

– Kun oli­si ai­kaa ra­jat­to­mas­ti ja Ke­lan VIP-kort­ti käy­tös­sä, niin kyl­lä­hän sitä te­ki­si vaik­ka mitä tek­niik­kas­wap­pe­ja. Kaik­ki sleep­pe­ri­pe­lit ovat mie­les­tä­ni härs­ke­jä! Oli­si­han se hie­noa, kun sais vaan har­ras­taa, mut­ta ei­pä se il­man lot­to­voit­toa ole mah­dol­lis­ta, jo­ten pi­tää ko­et­taa naut­tia sii­tä mitä on!

Mitä pro­jek­te­ja si­nul­la on käyn­nis­sä täl­lä het­kel­lä?

– Tuo­reim­pa­na tuo E90 M3:n ja­los­tus oman nä­köi­sek­si ja kä­teen so­pi­vak­si. Li­säk­si E46 M3:n pin­nat pi­täis lai­tel­la kun­toon. Kai­kes­ta huo­li­mat­ta näis­sä pii­saa lai­tet­ta­vaa enem­män tai vä­hem­män koko ajan, et­tä saa sa­noa et­tä kaik­ki on pro­jek­te­ja omaan sil­mään.

Mitä odo­tat tu­le­vai­suu­del­ta?

– Ter­veys kun py­syi­si ja jär­ki pääs­sä, niin sit­ten voi­si suun­ni­tel­la li­sää. Oli­si­han se hie­noa, et­tä pääs­täis nor­maa­liin ar­keen ei­kä kaik­kia ta­pah­tu­mia vaan pe­rut­tai­si.

Mitä au­tot an­ta­vat si­nul­le, mitä et muus­ta te­ke­mi­ses­tä saa?

– On­han se fii­lis ihan kä­sit­tä­mät­tö­män hie­no, kun saa ko­me­a­na ke­säil­ta­na ve­tää mut­kais­ta tie­tä nä­ky­mät­tö­miin il­man kii­ret­tä. Vaik­ka har­ras­te ja työ ovat ai­ka lä­hel­lä toi­si­aan, niin sil­ti ei vie­lä kyl­läs­ty­mi­sen tun­net­ta ole pa­has­ti näh­tä­vis­sä, vaik­ka ai­na vä­hän joku v*tut­taa. Ja se tut­ta­vien ver­kos­to, mitä tämä har­ras­tus on an­ta­nut, te­kee myös ison osan­sa!

Jos au­to­ja ei oli­si kek­sit­ty, mitä te­ki­sit au­to­jut­tu­jen ti­lal­la?

– En var­maan yh­tään mi­tään, joi­sin mar­ja­kos­sua ja kuun­te­li­sin ysä­riä maha pys­tys­sä käm­päl­lä

Kuin­ka mon­ta ra­ken­ta­maa­si pro­jek­tia on esi­tel­ty GTi-Ma­ga­zi­nes­sa?

– Mää­rä hur­jaa­kin hur­jem­pi, yk­si kap­pa­le. Ku­via muis­ta on saat­ta­nut ol­la ta­pah­tu­mien yh­tey­des­sä sa­tun­nai­ses­ti

Mil­loin olet lu­ke­nut en­si ker­taa GTi-Ma­ga­zi­nea?

– Var­maan en­si jul­kai­sus­ta as­ti. Oli­han se jun­nu­na ai­na jon­kun sor­tin ko­ho­koh­ta, kun leh­ti tuli myyn­tiin, ja näi­tä van­ho­ja nu­me­roi­ta on jem­mas­sa pil­vin pi­mein, jos ei ole joku muu heit­tä­nyt pois!

On­ko si­nul­la mi­tään mu­ka­vaa muis­toa GTi-Ma­ga­zi­nes­ta?

– E39 ku­vauk­set Höt­sin pääl­le Ou­lun Nal­li­ka­ris­sa, keli oli ihan tör­ke­än hie­no ja Jape nap­si hie­not ruu­dut siel­tä!

On­ko jo­tain, mitä ha­lu­ai­sit vie­lä ker­toa lu­ki­joil­lem­me, an­taa vaik­ka vink­ke­jä alot­ta­vil­le har­ras­ta­jil­le?

– Mun mie­les­tä on hie­noa et­tä au­to­har­ras­ta­jia on pal­jon lai­das­ta lai­taan, ja hat­tu nou­see ai­na niil­le, jot­ka ei­vät läh­de mol­laa­maan toi­sen au­toa, vaik­ka se ei oli­si­kaan oma suo­sik­ki­merk­ki tai -mal­li. Ja iso käsi nou­see niil­le, jot­ka järk­kää­vät ko­koon­tu­mi­sia har­ras­ta­jil­le!

Muis­ta seu­ra­ta GTi-Ma­ga­zi­nea myös so­mes­sa!

Fa­ce­book: https://www.fa­ce­book.com/GTi­Ma­ga­zi­ne/

Ins­tag­ram: https://www.ins­tag­ram.com/gti­ma­ga­zi­ne/

Ti­laa GTi-Ma­ga­zi­ne ko­tii­si osoit­tees­ta www.gti.fi/ti­laa !

EXT­RA PHO­TOS!

 

GTi-Magazine suosittelee myös näitä!

Kuvia: Fitted Fest '25

GTi.Kuvat

Kuvia: Fitted Fest '25

GTi.Kuvat

Kerro meille mielipiteesi siitä, oliko ennen kaikki paremmin?

GTi.Artikkelit

Kerro meille mielipiteesi siitä, oliko ennen kaikki paremmin?

GTi.Artikkelit

GTi-Magazinen numero 07 / 2025 ilmestyy 27.8.2025

GTi.Artikkelit

GTi-Magazinen numero 07 / 2025 ilmestyy 27.8.2025

GTi.Artikkelit